19 maa 2015

Regering-Bourgeois moet met totaalaanpak voor openbaar vervoer in Vlaamse rand komen

Het Brusselse schepencollege besliste donderdag dat Ghelamco het nieuwe nationale voetbalstadion op Parking C in Grimbergen mag ontwerpen. “Nu de plannen voor een nieuw voetbalstadion steeds concreter worden, worden de vragen naar de mobiliteitsimpact dat ook”, reageert Vlaams parlementslid An Moerenhout (Groen).

“De komst van een groot voetbalstadion met plaats voor 60.000 toeschouwers, en dat voor 80 evenementen per jaar, in combinatie met de komst van drie shoppingcenters waaronder mogelijks Uplace en de aanwezigheid van een concertzaal in Paleis 12, riskeert de mobiliteit in Brussel en de Vlaamse rand volledig in de knoop te draaien. De Vlaamse regering moet dan ook dringend met een totaalaanpak voor alternatief openbaar vervoer komen, want de Brusselse Ring kampt nu al met structurele files”, zegt An Moerenhout.

Ook stelt Groen zich vragen bij de haalbaarheid van het ontwerp. “De eerste spade moet begin 2016 in de grond steken om het wereldkampioenschap van 2020 te halen, maar de Vlaamse regering moet eerst nog een aantal tijdrovende procedures doorlopen” , analyseert An Moerenhout.

Groen vraagt dat de Vlaamse regering dringend met een totaalaanpak op de proppen komt voor de mobiliteit en de leefbaarheid in de rand rond Brussel. De plannen voor een nieuw voetbalstadion worden steeds concreter, maar de visie op de mobiliteit blijft uit. De Vlaamse regering heeft nochtans al tal van andere plannen voor de regio, zoals de bouw van het megalomane shoppingscentrum Uplace. Uplace zou 25.000 bezoekers per dag trekken, waarvan 22.000 bezoekers met de auto. Ook Paleis 12 is ondertussen omgevormd tot een concertzaal. De concertzaal heeft een capaciteit van 18.000 toeschouwers per concert. Het nieuwe voetbalstadion kent 12.000 parkeerplaatsen. De bouwpromotor verwacht 60.000 toeschouwers per match, en dat 80 keer per jaar.

“De aantallen spreken voor zich. Onze hoofdstad heeft absoluut nood aan een kwaliteitsvol voetbalstadion, maar de regering moet dringend nadenken over de gevolgen voor de mobiliteit. Indien de regering haar verantwoordelijkheid voor zich uit blijft schuiven, dan zal de mobiliteit rond Brussel helemaal in de knoop draaien. Vandaag al investeert de Vlaamse regering te weinig in openbaar vervoer om de files op de Brusselse ring in te korten”, aldus Moerenhout.

Daarnaast stelt Groen zich vragen over de haalbaarheid. “Het Brusselse schepencollege heeft nu beslist. Daarmee ligt de bal in het kamp van de Vlaamse regering. Eerst zal Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V), moeten beslissen of er een nieuw Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) nodig is. Daarna moet het milieueffecten rapport (MER) worden opgesteld, en de milieu- en bouwvergunning worden aangevraagd. En dat allemaal in een tijdspanne van een zestal maanden. Dat wordt een heuse opgave.”
Groen zal minister Schauvliege (CD&V) in het Vlaams parlement ondervragen om te onderzoeken of er een nieuw Ruimtelijk Uitvoeringsplan nodig is om het ontwerp van Ghelamco te bouwen op Parking C in Grimbergen.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK