28 nov 2018

Reizigers slachtoffer van jarenlange besparingen bij NMBS

De klantentevredenheid en de stiptheid van de NMBS zijn historisch laag. “De NMBS is volledig het noorden kwijt. De minister schuift de verantwoordelijkheid van zich af, maar deze regering heeft wel degelijk boter op het hoofd. Door het besparingscarcan van deze regering is goede dienstverlening zwaar onder druk komen te staan. Groen wil in de volgende legislatuur opnieuw fors investeren in de spoorwegen. De NMBS moet opnieuw een volwaardig alternatief worden voor de dichtslibbende wegen”, stelt Stefaan Van Hecke, parlementslid Groen. Groen wil dat de reiziger opnieuw centraal staat in het beleid van de NMBS.

Niet alleen de tevredenheid en de stiptheid zitten in dalende lijn bij de NMBS, maar ook de investeringen. En daar wringt volgens Groen het schoentje. “De NMBS zit al jaren gevangen in de besparingslogica van de regering. Er moet net meer geïnvesteerd worden: meer en beter materiaal, degelijk onderhoud, aantrekkelijke prijsformules, en een significante groei van het aanbod. Enkel zo lokken we al die bestuurders uit de files. De trein moet opnieuw een betrouwbaar, aantrekkelijk en comfortabel alternatief worden. Dat is het nu minder en minder”, aldus Van Hecke.

Daarnaast moet de NMBS haar interne werking op punt krijgen. “Dat boetes niet geïnd raken is een pijnlijk voorbeeld van een totaal gebrek aan efficiëntie binnen het bedrijf. Maar het is vooral de regering die faalt. Al 6 jaar wachten we op een nieuwe beheersovereenkomst, waarin een toekomstvisie voor het spoor worden vastgelegd tussen de regering en het spoorbedrijf. Dat lijkt er niet aan te komen binnen deze legislatuur. Dat is een gemiste kans. Voor de regering is de NMBS niet meer dan een besparingspost, een zorgenkindje. Terwijl de NMBS net het paradepaardje zou moeten zijn van de mobiliteit van de toekomst”, besluit Van Hecke.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK