21 nov 2012

Rekeningrijden eerlijker dan huidig systeem

Rekeningrijden is eerlijker en democratischer dan het huidige systeem. Het verdeelt immers de kosten voor het onderhoud van de wegen onder de reële gebruikers. “Mensen laten betalen per gebruik is veruit het eerlijkste systeem. Het draagt bovendien bij tot de oplossing van het mobiliteitsprobleem en gaat de luchtvervuiling tegen ”, reageert Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit, Bruno De Lille (Groen) naar aanleiding van de berekeningen van de VAB.

”Essentieel bij rekeningrijden is dat je er niet langer voordeel bij hebt om meer te rijden. Je hebt er net alle belang bij om de auto af en toe thuis te laten wanneer je je ook op een andere manier kan verplaatsen”, aldus Bruno De Lille. ”VAB gaat er echter van uit dat mensen zich niet zullen aanpassen, iets wat ik niet kan geloven”.

In het huidige systeem betaalt iedereen voor aanleg en onderhoud van de wegen, ook wie geen auto heeft. In Brussel is dat 40% van de huishoudens. Het maakt daarbij niet uit of men elke dag honderden kilometers afmaalt, of 1 keer per maand naar de supermarkt rijdt: de prijs is altijd dezelfde. De Lille: ”Het huidig systeem is voordelig voor wie vaak rijdt, maar is dus niet echt democratisch”.

Door rekeningrijden of slimme kilometerheffing in te voeren, verander je het huidige systeem in een gepersonaliseerd systeem op maat van elke burger. Dit heeft tal van positieve gevolgen. Zo zullen de files aanzienlijk verminderen. Mensen zullen immers twee keer nadenken voor ze hun auto nemen en op welk moment. ”Dit is essentieel. De economische verliezen die opgestapeld worden door met duizenden in de file te staan, zijn systematisch groter dan de kosten voor een kilometerheffing”, zegt de staatssecretaris. ”Ook de effecten ervan op de luchtkwaliteit en leefbaarheid in het algemeen zijn niet te onderschatten.”

”VAB komt met een studie naar buiten die spectaculair oogt, maar helaas aan de essentie van deze mobiliteitsoplossing voorbij gaat: mensen ertoe aanzetten zich op een andere manier en niet allemaal op hetzelfde moment te verplaatsen. Werken aan volwaardige alternatieven voor de auto is een werk van lange adem dat handenvol geld kost. Dat werk werd jaren geleden al opgestart maar moet versterkt worden”, verklaart De Lille. ”In Brussel zetten we sterk in op meer openbaar vervoer. We reiken de Brusselaars, maar evengoed de pendelaars concrete alternatieven aan voor de auto. Het komt er nu op aan dat zoveel mogelijk mensen die stap zetten, want iedereen vaart er beter bij”.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK