11 dec 2015

Schauvliege gebruikt slechts 1 op 3 euro om gezonde groente en fruit van bij ons te promoten

2 op 3 euro die het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) aan promotie uitgeeft, wordt gebruikt om vleesconsumptie te promoten. “Daarmee krijgen deze producten disproportioneel veel media-aandacht ten opzichte van groenten, fruit en andere plantaardige producten”, analyseert Bart Caron.

Groen vraagt dat Landbouwminister Joke Schauvliege (CD&V) dit geld meer oriënteert naar de promotie van lokale, verse producten van bij ons. Het is de vierde Klimaatuitdaging die Groen dit jaar lanceert.

In 2015 ging meer dan 60% van de promotiebudgetten van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) naar reclamecampagnes voor vlees en zuivelproducten (12,3 miljoen euro). Dat gaf de VLAM toe op vragen van Groen-parlementslid Bart Caron in de hoorzitting in het Vlaams Parlement. Het gaat om enerzijds vleesconsumptie in Vlaanderen, en anderzijds om de aanwezigheid op buitenlandse beurzen om de export van ons vlees te promoten.

“Bij ons zit gezond en gevarieerd koken en eten helemaal in de lift. Daarbij kiezen steeds meer Vlamingen er voor om minder vlees te eten: een kwart minder dan 10 jaar geleden. Dat is goed voor het klimaat en de gezondheid”, zegt Bart Caron, “en toch gaan industrie en het CD&V-beleid niet mee op deze trend: Schauvliege en de Vlaamse regering blijven promoten dat onze veestapel moet blijven groeien”.

Uitdaging

Het VLAM heeft nog steeds niet bijgeleerd. Daarom daagt Groen de minister van Landbouw Joke Schauvliege (CD&V) uit: “Steun de gezonde en duurzame voedselproductie, en heroriënteer de landbouwsubsidies die nu naar exportgerichte grootschalige vleesproductie gaan.

Vlaanderen produceert vijf maal meer vlees dan we zelf opeten. “Om al die dieren te voeden worden grote vrachten soja en graan aangevoerd uit het buitenland. Het vlees verdwijnt grotendeels naar het buitenland, maar wij blijven zitten met de milieuvervuiling. Er is geen enkele reden dat Vlaanderen de vervuilde fabrieksvloer moet zijn van een internationale miljardenindustrie”, zegt Caron.

Daarbovenop worden onze Vlaamse veeboeren in een wurggreep gehouden door veevoedergiganten, supermarktketens en de voedingsindustrie die dumpingprijzen eisen. Daardoor worden veel boeren verplicht om hun producten met verlies te verkopen.

3 actiepunten
Groen vraagt concrete actie aan Schauvliege op 3 punten:

• Elk jaar heeft de Vlaamse regering 400 miljoen euro ter beschikking voor steun aan de landbouw. Die middelen moeten ingezet worden om boeren te begeleiden in de overgang naar een duurzamer landbouwmodel, met gezonde en duurzame producten van bij ons.
• Zorg dat overheids-promotiecampagnes een evenwichtig en gezond voedingspatroon promoten
• Zorg dat landbouwers een eerlijke prijs voor hun producten krijgen

Voor de consument en de boeren zijn er concrete voordelen, legt Caron uit: “Je geeft je gezondheid een boost door vers en smakelijk te eten. De betaalbare producten komen rechtstreeks van bij de boer, die daar een eerlijke prijs voor krijgt.”

Klimaattop

De link met de Klimaattop is duidelijk. Wereldwijd is de vleesindustrie verantwoordelijk voor 14,5 % van de wereldwijde broeikasgasuitstoot. Met de toenemende vraag in het buitenland naar vlees- en zuivelproducten zal dit percentage alleen maar toenemen.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK