16 nov 2010

Slimme kilometerheffing is efficiënter dan wegenvignet

Een slimme kilometerheffing die gecompenseerd wordt door andere belastingen zoals de verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling af te schaffen, is efficiënter dan een simpel wegenvignet en in tegenstelling tot het wegenvignet geen verdoken belastingsmaatregel. Nu teruggrijpen naar het wegenvignet is een gemiste kans. Het wegenvignet is louter een financieringsheffing zonder enig gunstig effect op milieu, gezondheid of de vlotheid van het verkeer.

Een slimme kilometerheffing voor vrachtwagens én voor personenwagens is een heffing per afgelegde kilometer en houdt rekening met de tijd en de plaats waar je rijdt (rekening rijden) en met de milieuprestaties van het voertuig. Het wegenvignet daarentegen houdt nergens rekening mee.

Om belastingsneutraal te blijven kan de kilometerheffing gecompenseerd worden door andere belastingen (verkeersbelasting, belasting op inverkeerstelling) te verminderen of zelfs af te schaffen. Bij het wegenvignet zoals de gewesten het voor ogen hebben, komt er misschien geen compensatie. Omdat Europa het niet toestaat. Dan wordt het louter een belastingsmaatregel die geen rekening houdt met het leefmilieu, de gezondheid en de doorstroming van het verkeer.

Vlaams parlementslid Dirk Peeters legt uit waarom een slimme kilometerheffing veel efficiënter is dan een wegenvignet: ”De bedoeling van de kilometerheffing is - in tegenstelling tot het wegenvignet - niet om meer geld in het laatje te krijgen, maar om het verkeer op een slimme wijze te sturen, zodat er positieve effecten ontstaan voor milieu en gezondheid en voor de doorstroming van het verkeer (minder files). Nu teruggrijpen naar het wegenvignet is een gemiste kans.”

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK