25 nov 2011

Smet heeft schrik voor andere talen

De nota van minister Smet over talen in het onderwijs kan op stevige kritiek rekenen van Groen!. De nota heeft weliswaar aandacht voor het leren van Nederlands, maar onderschat de positieve rol die andere talen daarbij kunnen spelen. De nota werd vandaag besproken in de commissie Onderwijs van het Vlaams Parlement.

‘Ik stel vast dat Smet is gezwicht uit angst voor de N-VA’, zegt Elisabeth Meuleman van Groen!. ‘Hij krijgt notabene meer bijval uit die hoek dan van zijn eigen partij. Groen! is blij met de aandacht voor het standaard Nederlands. Maar Smet vergeet dat dit hand in hand kan gaan met leren van en in andere talen. Met deze nota zullen leerlingen geen grote sprongen vooruit maken, noch in het Nederlands, noch in andere talen.’

‘Smet kiest welke talen leerlingen wel en niet mogen leren en die keuze valt zeer arbitrair uit. Leerlingen mogen zich wel storten op het Hindi en het Maltees, maar Turks en Arabisch mogen niet. Een absurde situatie, zowel als je kijkt naar de afkomst van veel leerlingen als naar de internationale handel en politiek.’

Immersie-onderwijs, waarbij leerlingen zich onderdompelen in een andere taal, mag pas vanaf het middelbaar en in zeer beperkte mate. ‘Dat is zoals viool spelen of tennis leren vanaf je veertiende, met maar één uurtje in de week. Leuk, maar je zult nooit tot de top behoren.’ Ook van les in de moedertaal voor anderstalige leerlingen houdt Smet zich zo ver mogelijk, ondanks alle positieve resultaten.

Tot slot vraagt Elisabeth Meuleman om meer middelen om taalonderwijs te stimuleren. ‘Scholen gaan heel enthousiast aan de slag met taalonderwijs. Dit zowel voor het verbeteren van de kennis van het Nederlands als voor andere talen. Maar als we echt willen dat alle leerlingen goed Nederlands spreken, zijn er kleinere klassen nodig. Dat kan enkel met meer middelen.’

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK