21 jan 2014

Stiptheid NMBS historisch laag - Groen wil automatische compensatie treinreiziger

Amper 85,6% van de treinen rijdt op tijd. Het slechtste resultaat in 15 jaar. Groen vraagt dat de NMBS de treinreizigers compenseert en hen voortaan automatisch uitbetaalt. Fractieleider Stefaan Van Hecke (Groen): “De treinen hebben nu dus meer vertraging dan in de vorige eeuw! Dergelijk slechte cijfers kunnen niet langer. De NMBS moet de treinreizigers automatisch compenseren voor het vertragingsleed”.

Nu de NMBS volop inzet op het gebruik van de MOBIB-kaart als treinabonnement, kan de NMBS de compensatie voor vertraging automatisch toekennen. Voor occasionele treingebruikers kan het huidige systeem blijven bestaan in een vereenvoudigde versie.

Van Hecke: “De uitrol van de MOBIB-kaart bij de pendelaars is volop aan de gang. Aangezien je deze kaart iedere keer door de treinbegeleider moet laten valideren, kan de NMBS automatisch de vertragingen uitrekenen en automatisch een compensatie storten. Dit spaart reizigers heel wat administratie uit, de compensatie is dan zeker correct berekend, en het spaart controlekosten uit voor de NMBS.” Minister van overheidsbedrijven, Jean-Pascal Labille (PS), heeft reeds in mei de Kamercommissie reeds beloofd om het Groen- voorstel te onderzoeken, maar sindsdien heeft de Regering nog geen beslissing genomen.

Uit het activiteitenverslag van de NMBS blijkt dat het aantal aanvragen voor compensaties met 16,7% is gestegen tot 80.500 aanvragen in 2012 of 220 aanvragen per dag. Het totale bedrag is met 27,7% gestegen tot 1,3 miljoen euro. Het grootste deel van de aanvragen gaat over langdurige vertragingen (meer dan 60 minuten, voor 100% gecompenseerd). Die langdurige vertragingen zijn goed voor 76,5% van de aanvragen. Voor frequente vertragingen komen er steeds meer aanvragen binnen en zijn de compensatiebedragen ook een pak hoger. Uiteraard kost het berekenen, en controleren van deze compensaties heel veel tijd, en komen er heel wat kosten bij kijken.

De regering van CD&V, Open VLD en sp.a moet in eigen boezem kijken. Ze bespaarde deze legislatuur 140 miljoen euro op de NMBS. Van Hecke: “Besparen op treinen is een politiek verkeerde keuze. In een land met een record aan files moet het openbaar vervoer een sneller en kwaliteitsvoller alternatief zijn dan de wagen. De treinreizigers dragen door hun keuze bij tot minder vervuiling. De regering moet vragen dat de nieuwe spoorbaas zijn stiptheidsplan versneld uitvoert, en hem daar ook de middelen voor geven”, besluit Van Hecke.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK