17 dec 2010

Taaltest werkt niet. Groen! vraagt dringend extra ondersteuning voor kleuteronderwijs

'De taaltest doet helemaal niets voor de allerzwakste leerlingen’ zegt Vlaams Parlementslid Elisabeth Meuleman (Groen!). 'Groen! wil af van de test. In de plaats daarvan vragen we dringend extra middelen voor het kleuteronderwijs zodat een degelijk ondersteuningsaanbod kan uitgebouwd worden, gedurende de hele kleuterschoolloopbaan. Om dit te realiseren vragen we bij de begrotingsbespreking volgende week al vanaf volgend jaar 25 miljoen euro extra voor kleuteronderwijs.’

Kinderen die minder dan 220 halve dagen in de derde kleuterklas aanwezig waren moesten vorig jaar voor het eerst slagen voor een taaltoets vooraleer ze naar het eerste leerjaar mochten overgaan. Vandaag werden enkele cijfers in verband met de taalproef bekend gemaakt. Daaruit blijkt dat twee derden van de kinderen voor wie de toets is bedoeld niet worden bereikt. Van de 1770 kinderen die minder dan 220 dagen naar school gingen namen 595 kindjes deel aan de toets. 486 kindjes waren geslaagd. Dat betekent dat van die 1770 kindjes die onvoldoende op school aanwezig waren, 1284 of twee derden van die kinderen geen proef afnamen of niet geslaagd zijn. Dit zijn in vele gevallen net die meest kwetsbare kinderen, voor wie de schoolloopbaan door een rits aan risicofactoren wordt bedreigd.

‘Wat gebeurt er met die kinderen? Zitten zij toch ‘onwettig’ in het eerste leerjaar? Doen zij de derde kleuterklas over? Hoe worden zij begeleid? Welke extra ondersteuning krijgen de leerkrachten die deze meest kwetsbare kinderen moeten remediëren? Op deze vragen heeft Minister Smet geen antwoord. Er is op dit moment nog niets voorzien…’

Minister Smet verdedigt de toets door te stellen dat de kleuterparticipatie in de derde kleuterklas met 4,5% tot 97,4% procent is verhoogd. De Vlaamse regering zet al een aantal jaar consequent in op kleuterparticipatie (via het ‘Jaar van de Kleuter’, de schooltoelage…). De verhoging van kleuterparticipatie is een goede zaak, maar kan niet zomaar aan de taaltoets worden toegeschreven. Bovendien is niet alleen een stijging nodig in de (laatste maanden) van de derde kleuterklas, maar al veel vroeger.

‘En daar hoort vooral voldoende ondersteuning bij’ zegt Meuleman. ‘Kleuterjuffen moeten taal- en andere leerproblemen vroeg kunnen detecteren en remediëren. Dat is onmogelijk in klassen van 25 of zelfs dertig kleuters (meer dan 60% van de klasjes) . Het kleuteronderwijs wordt al sinds de jaren ‘80 structureel ondergefinancierd. We moeten al vanaf volgend jaar beginnen met een inhaaloperatie om geleidelijk aan voldoende middelen vrij te maken voor een degelijk ondersteunings- en remedieringsbeleid. Zonder extra ondersteuning en remediering is de taaltoets een extra klap in het gezicht van de allerzwaksten.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK