31 dec 2013

Tevreden terugblik op belangrijke rol binnen Brusselse vervoersmaatschappij

Een ambitieus beheerscontract met een belangrijke capaciteitsuitbreiding, extra investeringen in de veiligheid, en een verbeterde klantvriendelijkheid. Na bijna vier jaar aan het hoofd van de MIVB, de Brusselse Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer, kan Adelheid Byttebier tevreden terugblikken op het geleverde werk. ‘Ik blijf verbonden met de MIVB, en samen met alle betrokkenen hebben we de toekomst voorbereid. Daar ben ik trots op.'

Een ambitieus beheerscontract met een belangrijke capaciteitsuitbreiding, extra investeringen in de veiligheid, en een verbeterde klantvriendelijkheid. Na bijna vier jaar aan het hoofd van de MIVB, de Brusselse Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer, kan Adelheid Byttebier tevreden terugblikken op het geleverde werk. ‘Ik blijf verbonden met de MIVB, en samen met alle betrokkenen hebben we de toekomst voorbereid. Daar ben ik trots op.'

Adelheid stond bijna vier jaar aan het hoofd van de Brusselse vervoersmaatschappij, als voorzitster van de raad van bestuur. Afgelopen zomer werd de voormalige minister (ze was Vlaams minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen in de Regering-Somers I en van 1999 tot 2009 Brussels volksvertegenwoordigster – ze is sinds eind 20012 schepen in Schaarbeek) opgevolgd door Alain Beeckmans, een groene expert in mobiliteit die al jaren in de raad van bestuur zetelt.

Adelheid kijkt terug op haar mandaat als een ervaring van onschatbare waarde. ‘Als voorzitster heb ik altijd de goede werking van de MIVB vooropgesteld. Ik heb er een enorme bewondering gekregen voor de directie en alle personeelsleden.’ Ook het leven achter de schermen blijft ze fascinerend vinden. ‘Daar heb ik gezien wat er allemaal nodig is om de trams, bussen en metro’s elke dag te laten rijden. De industriële kant, zoals het onderhoud van het materieel, blijft boeiend.'

Onder haar voorzitterschap werd een nieuw beheerscontract afgesloten, voor de periode 2013-2017. De capaciteitsuitbreiding van het openbaar vervoer in Brussel is het belangrijkste onderdeel ervan. En die capaciteitsuitbreiding voor de komende jaren moet het groeiende reizigersaantal op het Brusselse openbaar vervoersnet opvangen. ‘De uitdagingen waar het openbaar vervoer in Brussel het hoofd moet aan bieden, zijn groot, maar het beheerscontract biedt alvast een sterke houvast’, zegt Adelheid.

De uitdagingen waar het openbaar vervoer in Brussel het hoofd moet aan bieden, zijn groot, maar het beheerscontract biedt alvast een sterke houvast.

'Het ambitieuze beheerscontract – het gaat o. m. over de bouw van de stelplaatsen, de verlenging van de metro Noord, de automatisering van de metro – getuigt ook van het groeiend besef dat het openbaar vervoer nodig is voor de duurzame ontwikkeling van de stad en het welzijn van haar inwoners. De MIVB levert zowel economisch, maatschappelijk als ecologisch een grote bijdrage. Door te kiezen voor innovatie zal de ecologische voetafdruk en de milieubelasting per kilometer verkleinen.'

Verder verhoogde de veiligheid op het net, een ander cruciaal punt waar Adelheid op hamerde. 'Veiligheid is een absolute voorwaarde voor een openbare vervoersmaatschappij. Denk maar aan de reeks incidenten op het net, met zelf een dodelijke aanval als driest hoogtepunt. Er werd een reeks maatregelen genomen, waaronder wetswijzigingen, de versterking van de ¬federale politie en de inzet van extra MIVB-personeel, en we zien een verbetering van de veiligheid op het net.'

Ook qua klantvriendelijkheid zijn er heel wat inspanningen geleverd. Zo werd de vloot vernieuwd met lagevloertrams, en werden er nog verdere significante investeringen gepland. ‘Alles samen ben ik bijzonder tevreden en kan mijn opvolger ons werk verderzetten. Ik blijf wel lid van de raad van bestuur en ¬als bestuurster zal ik een reeks dossiers die me na aan het hart liggen, van nabij blijven volgen. Want de MIVB is én blijft de ruggengraat voor het mobiliteitsbeleid van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.'

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK