02 mei 2019

Laagste tevredenheid ooit gevolg van 5 jaar kapot besparen van De Lijn

De tevredenheidscijfers over De Lijn tonen opnieuw dat het bergaf gaat met het openbaar vervoer in Vlaanderen. Amper 62 procent van de reizigers geeft De Lijn minstens een 7 op 10. In 2017 was dat nog 64 procent, in 2016 zelfs 71 procent. “De gevolgen van vijf jaar kapot besparen op kap van de reizigers, worden alsmaar duidelijker”, zegt Björn Rzoska, Vlaams fractieleider voor Groen.

De laatste jaren gingen de tarieven fors omhoog, tot plus 33 procent, daalde de stiptheid en werden haltes afgebouwd of zelfs afgelast. Sinds 2009 daalde het aantal afgelegde kilometers door trams en bussen met 10 procent. En dat terwijl steeds meer mensen zich vastrijden in de files en iedereen beseft dat openbaar vervoer een cruciale rol zal spelen als we onze klimaatdoelstellingen willen halen. Dan is het niet verwonderlijk dat de tevredenheid lager is dan ooit en dat de Vlaamse Ombudsdienst jaar na jaar meer klachten krijgt.

“We mogen hier echt spreken van een falend beleid”, zegt Björn Rzoska. “Vijf jaar geleden wisten ze ook al dat de files groeiden en dat we op openbaar vervoer moesten inzetten om onze CO2-uitstoot te verminderen. Maar toch wordt De Lijn kapot bespaard door de Vlaamse regering en minister Ben Weyts: min 307,5 miljoen euro deze legislatuur. Tegelijk worden miljarden uitgetrokken voor extra rijstroken op de snelweg. Zelfs al willen steeds meer mensen tram of bus nemen om zich duurzaam te verplaatsen, de Vlaamse regering geeft met haar beleid de boodschap: blijf vooral allemaal in jullie auto zitten.”

De gevolgen van de besparingen zijn voor de reizigers. Vooral over de stiptheid is de tevredenheid met amper 40 procent bijzonder laag. Dat kan ook niet anders aangezien minder dan de helft van de bussen en trams zonder vertraging rijdt. Daarnaast zijn ook de gebrekkige communicatie en te drukke trams en bussen een doorn in het oog van veel pendelaars. Zo werkt de realtime informatie over vertragingen aan de haltes bijvoorbeeld bijzonder slecht tot helemaal niet.

“In Brussel, bij de MIVB, maar ook in andere landen tonen ze dat het wel kan en zie je tot op de minuut wanneer een bus of tram effectief arriveert. In Vlaanderen is dat anno 2019 blijkbaar niet mogelijk. Het is de opeenstapeling van problemen door een gebrek aan investeringen die maakt dat ons openbaar vervoer geen alternatief is voor de auto. Daarom wil Groen in plaats van besparen net fors investeren en het exploitatiebudget van De Lijn verhogen met jaarlijks 434 miljoen. Een investering die zich op termijn meer dan terugbetaalt, want een goed openbaar vervoer is niet enkel een antwoord tegen de klimaatproblemen, maar ook tegen stress, luchtvervuiling en files.”

Ook bij de NMBS staat de tevredenheid op een historisch dieptepunt na een besparing van meer dan twee miljard tijdens deze legislatuur. Groen wil zowel op Vlaams als federaal niveau meer investeren in het openbaar vervoer, om elke automobilist een comfortabel, betaalbaar en duurzaam alternatief te bieden.

Björn Rzoska, fractieleider Groen in het Vlaams parlement

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente
×

Bedankt voor je stem 💚

Versterk de hoop. Zet nu de volgende stap.

Word lid

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK