23 mei 2011

Tijd voor een geïntegreerd Europa in Brussel.

Op vrijdag 20 mei organiseerde Brussels Parlementslid Marie Nagy (Ecolo) in samenwerking met Annemie Maes (Groen!) een studievoormiddag rond het Stadsproject van de Europese Wijk. “De Brusselse regering heeft een ambitieus stadsproject PUL 'Wetstraat’ aangenomen om de Europese wijk verder te ontwikkelen. De regering geeft hiermee een duidelijk signaal dat Brussel zijn rol als Hoofdstad van Europa verder op een waardige manier wil vervullen. Om dat te realiseren zijn er wel een aantal vragen die we niet uit het oog mogen verliezen” aldus Nagy en Maes.

Als wij vanuit Brussel ‘Europa’ zeggen dan denken we aan de verschillende Europese instellingen op ons grondgebied: de wetstraat, Schuman, Leopoldwijk, de buitenlanders die voor Europa werken, … Tegelijkertijd wordt er ook stilletjes over Europa gesproken als zijnde iets veraf. Europa als een aparte staat in een staat , als een vreemd lichaam , met weinig wisselwerking, soms als een verwende bezoeker …

Dat zijn de uitdagingen die vrijdag behandeld werden: hoe creëren we een verbinding tussen het stadsproject Wetstraat en de bewoners van Brussel ? Niet alleen op stedenbouwkundig vlak maar ook op vlak van samenleven en samenwonen. We moeten op één of andere manier het ‘eiland-gevoel’ doorbreken.

Uit het debat kwamen een aantal conclusies naar voor:

- Er is meer overleg nodig met de buurtbewoners. Men zal bij de Task Force ‘Brussel’ in het Europees Parlement aandringen om in de toekomst de buurtbewoners meer te betrekken. Een opvolgingscommissie over alle werven in de wijk zou ook nuttig zijn om permanent overleg tussen alle betrokken actoren te verzekeren.
- Er moet in de wijk zelf meer informatie, signalisatie en communicatie komen over Europa, de Europese wijk, welke gebouwen waar voor staan. Op die manier staat Europa veel opener voor Brusselaars én toeristen.
- Het aspect mobiliteit in de Europese wijk is een enorme uitdaging en moet verder grondig onderzocht worden. Er zal dus een vervolg komen op deze studievoormiddag, specifiek over mobiliteit. Want ruimtelijke ordening en mobiliteit zijn onlosmakelijk verbonden. Met de doelstellingen van het Iris2-plan in het achterhoofd moeten we moed durven tonen en duurzame transportmiddelen maximaal ontwikkelen. Bijna 50% van de EU-werknemers komt met de wagen en kan gratis parkeren. Is dit nog van deze tijd?
- De enige duidelijke beslissing die Europa al genomen heeft is de bevestiging van de Europese wijk als centrale locatie. Daarnaast wil men eventueel één, twee of drie extra locaties betrekken. Maar hierover bestaat absoluut nog geen duidelijkheid.

Maar de belangrijkste vraag blijft: heeft Europa wel dermate veel extra oppervlakte aan bureaus nodig? Is die beslissing niet gebaseerd op een verouderde visie van bureau-indelingen en gaat men hier niet voorbij aan de mogelijkheden van telewerk etc. En indien er toch ruimte nodig is, de grondreserves van het Gewest worden schaars. De meest logische oplossing is dat de lege kantoorruimtes eerst worden benut vooraleer er nieuwe kantoorgebouwen worden neergepoot op onbebouwde percelen.

Europa moet, in samenspraak met het Brussels Gewest en Brussel-Stad, werk maken van een site die aansluiting vindt bij de buurt en geen afgesloten eiland wordt. Een leefbare stad is een stad waar niet naast, maar met elkaar wordt geleefd.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK