04 mei 2012

Touring in de middeleeuwen

Touring gaat zodanig vaak uit de bocht, dat het wel wegpiraten lijken, schrijft Luckas Vander Taelen. De organisatie blijft vastklampen aan een mobiliteitsvisie uit een ver verleden.

Touring mag zich dan graag voorstellen als de grootste belangenvereniging van weggebruikers in dit land, vaak lijken hun perscommuniqués eerder van een populistische piratenpartij te komen. Zo wou de woordvoerder van Touring enige tijd geleden met een Syndicaat van Automobilisten een opstand organiseren tegen de overdreven verkeersbelasting. En laatst kregen 'de politici' in Brussel ervan langs omdat ze 'absurde snelheidsbeperkingen' hadden ingevoerd.

Nu geeft Touring nog meer gas: het roept zijn leden op om niet meer naar Brussel te komen. En kondigt zelfs een politieke actie aan. 'In het vooruitzicht van de gemeenteraadsverkiezingen raden wij de inwoners aan om het mobiliteitsbeleid te evalueren', klinkt het dreigend. 'We hebben zeer veel leden in Brussel en die kunnen doorwegen.'

Want door 'het nieuwe actieplan voor mobiliteit' wordt automobilisten volgens Touring het leven onmogelijk gemaakt. Wegen worden versmald en parkeerplaatsen verdwijnen. En gruwel: voetpaden en ramblas komen in de plaats.

Een of andere directeur van Touring moet die dag te lang in de file hebben gestaan, toen hij vanuit het verre Vlaanderen weer eens tegen zijn zin Brussel was ingereden. En moet woedend zijn woordvoerder hebben opgebeld. En dus verscheen een perscommuniqué waarin het Brussels mobiliteitsbeleid werd aangeklaagd als 'een regelrechte aanslag op een van de fundamentele vrijheden van inwoners van een democratie'. Misschien moet Amnesty International gealarmeerd worden, want Brussel wil volgens Touring 'de eigen inwoners opsluiten in de stad en steeds minder faciliteiten aanbieden voor de autobelastingen die ze betalen'.

Met dat belastinggeld heeft men de vorige eeuw ter meerdere eer en glorie van de automobiliteit zowat de helft van Brussel plat gegooid. Het waren de gouden jaren voor automobilisten. Toen meenden anderen nog te weten wat echt belangrijk was voor Brussel: de schitterende gietijzeren Hallen achter het de Brouckèreplein moesten plaatsmaken voor de schreeuwlelijke Parking 58. Het Muntcentrum en de Philipsbuilding werden op hoge sokkels gebouwd om de voetgangers van de begane grond te houden. Want die was voorbehouden voor de auto.

Touring schermt graag met historische metaforen: 'Alleen de stadswallen ontbreken nog in Brussel', schreeuwt het. Touring heeft het over een 'kruistocht tegen de auto'. Het grootstedelijke mobiliteitsplan is een stap 'terug naar de middeleeuwen'. Dat is al een vooruitgang, want vorige week zei Touring nog dat het Brusselse beleid 'de mobiliteit reduceert zoals ze was ten tijde van de Flintstones'. Tegen zoveel achterlijkheid stelt Touring de suprematie van de automobiliteit. Openbaar vervoer kan alleen als het de auto's niet hindert en onder de grond wordt weggestopt.

Dat soort 'moderne' visie op de stad hebben we helaas nog gehoord. Brussel is nog altijd niet hersteld van de aanslagen op zijn essentieel weefsel in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Sierlijke lanen werden tunnels en autowegen kwamen tot ver in de stad. Het Europakruispunt voor het Centraal Station is het symbool van die visie op de stad waar alles moest wijken voor de auto: op geen vijfhonderd meter van de Grote Markt zouden de autosnelwegen naar Londen en Istanbul elkaar ontmoeten. De veel te brede vierbaansweg vóór de Nationale Bank die doodloopt in Schaarbeek is de absurde getuige van die vernielende obsessie.

In zowat alle grotere Europese steden wordt de mobiliteit herbekeken en worden maatregelen genomen die veel ingrijpender zijn dan die in Brussel. Met de bevolkingstoename zal het Brussels Gewest binnen enkele jaren niet meer leefbaar zijn als het autoverkeer voorrang blijft krijgen. Als Touring zichzelf niet wil opsluiten in de donkere middeleeuwen, zal het met die realiteit rekening moeten houden.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK