31 aug 2010

Triomfalistische communicatie Smet over capaciteitsproblemen is misplaatst

Voor elk kind is er een plaats op 1 september’, zegt minister Smet al een week lang zegevierend in de pers. Die communicatie stoot Vlaams Parlementslid Elisabeth Meuleman tegen de borst. Die uitspraken zijn immersvoorbarig. Smet spreekt voor zijn beurt want er zijn nog geen cijfers bekend. Bovendien ontbreekt het de minister aan een visie op lange termijn. De capaciteitsverhoging moet volgens Meuleman gezien worden in een meer ambitieus beleid voor kwalitatieve schoolinfrastructuur.

Het onderwijsveld is duidelijk over de uitspraken van Smet: ze gaan de feiten vooraf. Er zijn nog helemaal geen cijfers bekend, die worden pas verwacht rond veertien september. Wel een feit is dat directeurs vaststellen dat er nog dagelijks kinderen worden aangemeld en dat wachtlijsten steeds verder aangroeien. Daar kunnen natuurlijk veel ‘dubbele’ inschrijvingen tussen zitten (mensen die al elders, vaak verder van huis, een school hebben) maar het geeft toch aan dat er reden is voor voorzichtigheid, eerder dan triomfalisme.

Cijfers over de onderfinanciering van de Vlaamse onderwijsinfrastructuur hebben we wel. ‘Volgens de laatste gegevens van de OESO bereiken de Vlaamse inspanningen voor schoolinfrastructuur nog niet de helft van het OESO-gemiddelde (minder dan 3% t.o.v. 8% uit OECD, Education at a Glance 2009, OECD INDICATORS, 2009, p 262 (indicator B6.1)). Alleen Mexico en Portugal bereiken een nog lager niveau’, aldus Meuleman.

Smet’s; one-liner ‘in een rijke samenleving als Vlaanderen moet iedereen naar school kunnen’ vindt Meuleman populistisch. ‘Natuurlijk moet iedereen in Vlaanderen naar school kunnen. De minister kan moeilijk enerzijds alle vijfjarigen verplichten om minstens 220 uur naar de kleuterklas te gaan en er dan geen plaats voor voorzien.’

Enkel ‘een plaats’ voor elk kind is onvoldoende, en een rijke en welvarende samenleving als Vlaanderen onwaardig. ‘Veredelde containers zijn op termijn geen goede oplossing. De lat voor schoolinfrastructuur moet hoger. Groen! ijvert voor een duurzame school, waarbij het gaat om ecologische, economische en sociaal-culturele duurzaamheid.

Groen! beschouwt infrastructuurgebruik als de koevoet om het concept van de brede school ingang te laten vinden. Concreet gaat het om buurtscholen, zodat ouders geen kilometers met de wagen naar een school buiten de stad moeten rijden. Duurzame scholen zijn er voor het welzijn van het kind. Peuterklassen van 25 kindjes (en nog extra peutertjes die bijkomen in de loop van het schooljaar) zijn onaanvaardbaar. Wie zal de uitvallende leerkrachten in de loop van het jaar vervangen?

Dat voor andere steden maar een fractie van de extra middelen wordt vrijgemaakt om het capaciteitstekort op korte termijn te verhelpen, is voor Groen! onaanvaardbaar. Lokale besturen maken zich ook grote zorgen over volgend schooljaar en de langere termijn. In Gent kan de lokale task force, die door de minister in het leven is geroepen om de noden in kaart te brengen, nu al bevestigen dat er voor volgend schooljaar een globaal tekort aan plaatsen zal zijn in de stad. Opnieuw zullen allerlei tijdelijke, creatieve oplossingen in het leven moeten worden geroepen.

Meuleman : ‘Er zijn limieten aan de rekbaarheid van de creativiteit van lokale besturen, limieten aan de flexibiliteit die we van ouders en kinderen kunnen eisen. In een rijke samenleving als Vlaanderen moet de lat hoger dan enkel ‘een plaats’ voor elk kind. De ’goed nieuws show’ van Smet is misplaats. De toestand is en blijft ernstig. Vlaanderen moet die aux serieux nemen en van onderwijs de hoogste prioriteit maken’.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK