De Vlaamse overheid heeft grote plannen voor zowel de tweede spoorontsluiting van de haven van Antwerpen als voor de heraanleg van het stuk van de E313 tussen Ranst en Wommelgem. Voor beide dossiers loopt momenteel een Plan-Mer. Daar hoort een publieke consultatie bij, waarbij elke burger suggesties kan doen voor extra te onderzoeken pistes met betrekking tot die plannen. Groen formuleerde voor beide plannen een reeks bedenkingen.
Tweede havenontsluiting
De Antwerpse haven verdient een tweede spoorontsluiting. De omslag van goederentransport van de vrachtwagen op de trein vinden we een gunstige evolutie die we ondersteunen.
Nochtans blijven er bij de twee varianten die nu voorgesteld worden voor deze tweede spoortoegang veel vragen. Vragen rond de noodzaak van deze verbinding, de tracékeuze, veiligheid en het ruimtebeslag blijven voorlopig onbeantwoord.
In principe opteren we voor de geboorde tunnel maar zonder ”hoera-geroep” want ook daar moeten nog veel randvoorwaarden vervuld worden alvorens we van een voldragen project kunnen spreken.
Heraanleg E313 Ranst-Wommelgem
In het dossier van de E313 wordt de relatie tussen ruimtelijke ordening en mobiliteit overduidelijk. Om die reden blijft Groen zich verzetten tegen de komst van de ENA-zone in De Keer.
Zelfs zonder bijkomend onderzoek is het al duidelijk dat de komst van de transportzone op die plek de mobiliteitsvraag dermate zal doen stijgen dat de draagkracht van de streek en haar infrastructuur fors wordt overschreden.