27 okt 2011

Uitblijven leerzorgkader is gemiste kans van formaat

In de Commissie Onderwijs lag vanmorgen onderwijsminister Pascal Smet zwaar onder vuur. Hij moest de beslissing van de regering verdedigen dat er geen leerzorgdecreet zou komen om kinderen met bijzondere behoeften de kans te geven om in gewone scholen les te volgen. Er komt enkel een pakket van “dringende maatregelen” om de ergste noden te verhelpen. Vanuit meerderheid en oppositie kwam de reactie dat dit pakket totaal onvoldoende was. Vlaams parlementslid Vera Celis (NVA) noemde het een “overlevingspakket”. Ook Kathleen Helsen (CD&V) toonde zich bijzonder kritisch. Ze sprak zelfs over “mensonwaardige toestanden” i.v.m. het busvervoer dat nu voor deze kinderen georganiseerd wordt.

”Niemand is tevreden met de minimale maatregelen die de minister nu voorstelt, zegt Vlaams parlementlid Elisabeth Meuleman (Groen!), dit is een enorme gemiste kans. Er komt geen leerzorgdecreet en dus ook geen volwaardig kader voor leerzorg. En daarvoor is een duidelijke politieke reden : men weigert voor leerzorg en voor het garanderen van gelijke kansen voor alle leerlingen voldoende middelen vrij te maken. Daardoor komen we onze verbintenissen niet na die we aangingen door het ondertekenen van een VN-verdrag over gelijke onderwijskansen. Dat is een verantwoordelijkheid van alle partijen van de meerderheid”, vindt Elisabeth Meuleman.

Groen! heeft dan ook de grootste vragen bij de struise verklaringen vanuit de meerderheid.

”In feite onderschrijven de parlementsleden van de meerderheid onze kritiek - ook zij vrezen dat men kinderen in medische hokjes blijft steken en onvoldoende uitgaat van een nieuw model waarbij vooral gekeken wordt naar de echte noden en kansen van kinderen. In feite zegt iedereen dat bijv. kinderen met autisme onvoldoende kansen zullen krijgen, maar vervolgens bindt men in en legt men zich neer bij het zwakke compromis dat binnen de Vlaamse regering bekokstoofd werd. Vanuit Groen! roepen we alle partijen op om bij de bespreking van het Onderwijsdecreet XXI toch opnieuw aan te dringen op een volwaardig leerzorgkader en voldoende middelen om dit te schragen. Enkel op die manier kunnen we ervoor zorgen dat kinderen met bijzondere behoeften maximaal geïntegreerd worden in ons onderwijs”, besluit Elisabeth Meuleman.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK