14 okt 2015

Van Besien stuurt vragen aan Nederlands minister-president Mark Rutte via Twitter

In het Vlaams Parlement mogen geen vragen worden gesteld aan Nederlands minister-president Mark Rutte. Wouter Van Besien legt zich hier niet bij neer en legt zijn vragen per Twitter voor aan de Nederlandse minister-president.

Geachte minister-president Marc Rutte,

U bent morgen te gast in het Vlaams parlement. Ik zal er ook zijn. Ik ben namelijk, om me even voor te stellen, Vlaams parlementslid en Antwerps gemeenteraadslid voor de politieke partij Groen, de Vlaamse evenknie van GroenLinks, zeg maar. Ik ben heel verheugd dat u morgen naar ons parlement komt om toe te lichten wat volgens u onze gemeenschappelijke belangen zijn en hoe we die het beste kunnen behartigen.

Ik ben teleurgesteld dat een meerderheid in het Vlaams parlement u een debat met de parlementsleden ontzegd hebben. U mag dus uw visie geven, maar u krijgt er niets voor terug. Om dat euvel op te lossen, wil ik u met dit schrijven alvast een suggestie en een vraag voorleggen, en geef ik u de kans om hierop in uw speech te antwoorden en te reflecteren.

Het gaat om iets dat me na aan het hart ligt, met name de uitbouw van een duurzame economie en meer specifiek de toekomst van de Vlaamse en Nederlandse havens. Het havendossiers is wellicht één van de belangrijkste en grootste economische dossiers waarin de twee regio's elkaar kunnen versterken.

De haven van Rotterdam en die van Antwerpen zijn wereldhavens die volop investeren om op hoog niveau te kunnen blijven meedraaien. Ondanks de bescheiden pogingen tot samenwerking, profileren ze zich toch vooral als grote concurrenten van elkaar, en zijn ze in een uitbreidingswedren terecht gekomen die te weinig rekening houdt met de leefomgeving en met de mensen die in de buurt van de havens wonen. Met Maasvlakte 2 wil Rotterdam haar haven met meer dan 2000 hectare uitbreiden. Met het Saeftinghedok wil de Antwerpse haven met meer dan 1000 hectare uitbreiden. Dat onophoudelijke streven naar de grootste te willen zijn, tussen twee havens die ocharme 100 km van elkaar verwijderd liggen, verliest stilaan elk economisch gezond verstand. Het zal leiden tot overcapaciteit en leegstand. Er wordt miljoenen belastinggeld gepompt in overbodige capaciteitsuitbouw, en er wordt met ruimte gesmost.

Het is mijn rotsvaste overtuiging dat samenwerking de beide havens veel meer kan opleveren. Als beide havens de handen in elkaar slaan, dan kunnen we onze knowhow, capaciteit, infrastructuur en mankracht inzetten om de meest duurzame en innovatieve havens van Europa te worden. We weten beide dat daar de toekomst ligt. Net zoals onze minister-president, hamert ook u in uw beleid terecht op meer innovatie. Wel, hier ligt een mooie kans om die woorden in daden om te zetten. Door samen te werken rond innovatie en nieuwe industrialisatie in plaats van met elkaar te concurreren op vlak van containercapaciteit, kunnen onze havens motoren worden voor een innovatieve en duurzame economische toekomst. Laten we zorgen voor goede duurzame verbindingen tussen onze havens, langs water en spoor. Laten we synergiën zoeken, onder meer voor de uitbouw van de biochemie. Laten we, in plaats van te azen op tijdelijke concurrentievoordelen door uitstel van duurzaamheidseisen, werk maken van gezamenlijke en ambitieuze milieudoelstellingen, om ons op dat vlak in het koppeloton van de wereld te plaatsen.

Het zou zowel Vlaanderen als Nederland, ook economisch, vooruit helpen.

Benieuwd naar uw inzichten in deze.

Met de meeste hoogachting,

Wouter Van Besien

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK