30 jun 2011

Vergoeding NMBS: Wie zoekt, die vindt

Dat de NMBS problemen heeft met haar communicatie, is intussen genoegzaam bekend. De desastreuze non-communicatie van maandag heeft daar voorlopig niets aan veranderd. De aandachtige krantenlezer en gedupeerde treinreiziger kon vandaag ontdekken dat hij recht heeft op een compensatie omwille van de “samenloop van omstandigheden”, die maandag het spoornet lam legde. Omdat de procedure weinig gekend is, geven wij u een stap voor stap overzicht.

Veel succes.

  1. Surf naar www.b-rail.be.
  2. Kies uw taal.
  3. Stel vast dat er op de homepage niets te zien valt over de problemen van maandag, noch over een eventuele vergoeding.
  4. Klik linksboven op ”België”.
  5. U komt nu op een ander onderdeel van de NMBS-site, genaamd Mobility.
  6. Stel vast dat er zeer veel reclame voor allerhande NMBS-producten gemaakt wordt.
  7. Stel tevens vast dat er ook hier niets te zien valt over de problemen van maandag, noch over een eventuele vergoeding.
  8. Ga rechtsboven naar ”Praktische Info”, een dropdown menu verschijnt.
  9. Klik onderaan op het menu op ”Compensatie bij vertraging”.
  10. U krijgt nu een uitleg over de compensatieregeling. U ziet tevens een link naar een contactformulier. Klik hier echter niet op, want: ”Dit contactformulier kan niet gebruikt worden voor een compensatieaanvraag.”
  11. Ga terug naar rechtsboven naar ”Praktische Info”, het dropdown menu verschijnt opnieuw.
  12. Ga naar ”Compensatie bij vertraging” en ontdek dat daar nog een submenu bij hoort.
  13. Selecteer beurtelings de verschillende onderdelen om u goed te informeren.
  14. Stel vast dat de informatie haast onbegrijpelijk is.
  15. Stel tevens vast dat ”extreme weersomstandigheden” geen recht geven op een vergoeding, zodat wie het krantenartikel niet gelezen heeft, nu denkt geen aanspraak te kunnen maken op een vergoeding.
  16. Ontdek eindelijk de uitleg onder ”Hoe vraag je je compensatie aan?”
  17. Stel vast dat er twee verschillende formulieren zijn, kwestie van de zaak eenvoudig te houden.
  18. Onder ”Doe je aanvraag elektronisch” klik je op ”aanvraag” of gebruik gewoon deze link: http://www.b-rail.be/nat/apps/compensations/onecompensation.php?lang=N
  19. Stel vast dat wie met een treinkaart reist meer gegevens moet invullen in de online aanvraag, dan in het formulier. (”Indien je reisde met een Treinkaart (uitgezonderd Campuskaart en Halftijdse Treinkaart), volstaat het om het nummer van je moederkaart te vermelden op het formulier. In onze databank vinden wij zo alle noodzakelijke gegevens terug. ”) 1
  20. Vul het formulier in. Let erop dat u alle vakjes aangeduid met een * invult.
  21. Klik op ”Volgende”.
  22. Stel vast dat er niets gebeurt.
  23. Kijk goed na of u alle vakjes aangeduid met een * heeft ingevuld.
  24. Klik opnieuw op ”Volgende”.
  25. Stel weer vast dat er niets gebeurt.
  26. Denk na over wat het probleem zou kunnen zijn.
  27. Vloek even krachtig.
  28. Stel nu vast dat de layout van de website verwarrend is, waardoor u het vertrek- en aankomstuur eigenlijk verkeerd ingevuld hebt.
  29. Vul het vertrek- en aankomstuur opnieuw in. Correct, deze keer.
  30. Klik voor een derde keer op ”Volgende”.
  31. Stel weer vast dat er niets gebeurt.
  32. Vloek nu al wat krachtiger.
  33. Denk opnieuw na over wat het probleem zou kunnen zijn.
  34. Veronderstel dat u ook moet invullen welk treinnummer uw trein had, ook al staat dat niet als verplicht aangegeven.
  35. Vloek nu iets te krachtig om sociaal aanvaardbaar te zijn, zeker als u dit gauw even tijdens de werkuren wou oplossen.
  36. Merk dan op dat er een link staat naar de ”Dienstregeling op onze website”.
  37. Merk tevens op dat de uitleg over welk treinnummer u precies moet invullen niet echt helder is.
  38. Klik op ”Dienstregeling op onze website”.
  39. Vul het formulier in om te zien welke trein u eigenlijk had willen nemen, die fatale maandag.
  40. Probeer uw ergernis te onderdrukken.
  41. U ziet nu een overzicht van treinen die verondersteld werden op het door u aangegeven moment te rijden.
  42. Selecteer uw trein.
  43. Klik op ”Details van selectie”.
  44. Vind onder ”Vervoerwijze” het nummer van uw trein.
  45. Opgelet! Vul enkel het nummer in, niet het type trein. (Geen IC, IR, P of L dus.)
  46. Keer terug naar het formulier om uw vergoeding aan te vragen.
  47. Vul het treinnummer in.
  48. Klik voor een vierde keer op ”Volgende”.
  49. Sla een klein vreugdekreetje wanneer u een overzichtsscherm krijgt.

Nu komen we in scenario A of B terecht, afhankelijk van uw vervoerbewijs.

Scenario A:

  1. Indien u met een gewoon biljet reisde, stelt u nu vast dat al deze inspanningen voor niets waren aangezien u ”uw origineel vervoerbewijs, samen met een afdruk van de elektronische ontvangstmelding, aan de Centrale Klantendienst van de NMBS” moet bezorgen.
  2. Merk op dat u niet weet waar of wat die ”Centrale Klantendienst” is.
  3. Klik toch maar op ”Versturen”
  4. U krijgt nu de boodschap: ”Kenmerk van uw ontvangstmelding:XXXXXX”
  5. Noteer uit gezonde argwaan alvast dat nummer.
  6. Ga nu op zoek naar de Centrale Klantendienst van de NMBS.
  7. Ga daarvoor rechtsboven naar ”Praktische Info”.
  8. Ga naar ”Informatie”.
  9. Klik op ”Centrale Klantendienst”.
  10. Stel daar vast dat het adres van de Centrale Klantendienst is: NMBS Mobility, bureau B-MO 061 S 13/7, Hallepoortlaan 40, 1060 Brussel.
  11. Bedenk dat u weinig zin heeft om naar Brussel te reizen om een compensatie aan te vragen. Tenslotte wou u maandag gewoon even van Oostende naar Brussel om wat vrienden te bezoeken.
  12. Stuur een mail naar compensaties [at] nmbs [dot] be om te vragen of u het biljet mag inscannen en opsturen.
  13. Wacht op een positief antwoord.
  14. Bedenk dat u nog slechts dertien dagen hebt om uw vergoeding aan te vragen.
  15. Ga even een koffie drinken, laat stoom af bij uw partner of collega’s;.
  16. Geef niet op.

Scenario B:

  1. Indien u met een abonnement reisde, krijgt u nu een overzichtscherm te zien.
  2. Klik op versturen.
  3. U krijgt nu de boodschap: ”Kenmerk van uw ontvangstmelding:XXXXXX”
  4. Slaak een zucht van verlichting.

U kan nu misschien overwegen om een brief te schrijven naar de ombudsman om te klagen over deze procedure, maar bedenk dat u niet weet in welk online avontuur u zich dan stort.

1 http://www.b-rail.be/nat/N/practical/compensation/demand/index.php

?

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK