29 apr 2015

Vervuiling maakt ziek en ziekte kost geld

Voor de Ecolo-Groen fractie komen de resultaten van de studie van het WHO niet als een verrassing. De resultaten liggen in de lijn van het laatste rapport van het Europees Milieu Agentschap (EMA). “Deze studie is een wake up call voor bevoegde Ministers De Block (Open VLD) en Marghem (MR). Minister De Block heeft gezondheidsdoelstellingen beloofd aan het begin van de legislatuur, het wordt tijd om eindelijk een concrete milieu-gezondheidsdoelstelling voor de impact van luchtkwaliteit te bepalen.”

Ecolo-Groen eist een concrete doelstelling van minister van Volksgezondheid De Block: hoeveel minder doden door luchtkwaliteit wil deze regering tegen 2025?

De jaarlijkse economische kost van de luchtvervuiling loopt in België op tot 16 miljard euro, of 4,6% van het BBP. Ook de menselijke kost is hallucinant: in het jaar 2012 alleen al stierven 6.000 mensen voortijdig ten gevolge van ziektes die rechtstreeks verband houden met die luchtvervuiling. Dedry: “De cijfers van het WHO en EMA tonen aan hoe hallucinant hoog de economische en menselijke kost van luchtvervuiling is. Het fabeltje dat ecologische belangen haaks zouden staan op economische belangen kan voorgoed in de prullenbak. Investeren in het milieu en de volksgezondheid is ook een economische investering.”

Ecolo-Groen heeft enkele concrete voorstellen om werk te maken van een betere luchtkwaliteit. Er is ten eerste nood aan een geïntegreerde aanpak met maatregelen op valk van industrie, landbouw, energie en mobiliteit, met zero-uitstoot als streefnorm. Een tweede voorstel richt zich op kwetsbare groepen. “Een meetcampagne binnenlucht waar kwetsbare groepen langer verblijven, zoals kinderopvang, scholen, zorginstellingen en ziekenhuizen, kan de binnenluchtkwaliteit in kaart brengen, en kan als basis dienen voor een actieplan binnenluchtkwaliteit”, aldus Dedry. Een derde maatregel situeert zich op het niveau van mobiliteit: “Via verkeersfiscaliteit pak je de meest vervuilende voertuigen en verplaatsingswijzen aan, permanente snelheidsbeperkingen in smoggevoelige gebieden kunnen hoge vervuilingspieken voorkomen, en we moeten werk maken van een echte overgang naar duurzame mobiliteit”, besluit Dedry.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK