23 sep 2010

Vlaams improvisatiebeleid Oosterweel is geen goed bestuur

De beslissing van de Antwerpse Open VLD-fractie om uit het Antwerpse gemeentebestuur te stappen, toont aan dat de Vlaamse regering geen -zoals ze beloofd hadden - gebetonneerd besluit rond de Oosterweelverbinding heeft genomen, maar wel een oplossing geïmproviseerd heeft. Haar beslissing om toch voor een tunnel te gaan maar de meerkost af te schuiven op de Antwerpenaren werd niet doorgepraat met het Antwerpse gemeentebestuur. De beslissing van de ondertunneling van de R11 werd niet overlegd met de betrokken burgemeesters. Bovendien weet niemand hoe die tunnel er uitziet en hoeveel die zal kosten.

Antwerps gemeenteraadslid Freya Piryns klaagt het hoge improvisatiegehalte van de oplossing aan die Vlaams minister-president Peeters gisteren met veel bombarie heeft voorgesteld: ”Na al die jaren gebakkelei rond dit dossier, zou een mens toch mogen verwachten dat alle financiële implicaties uitgekiend zijn en dat alle betrokken partijen geconsulteerd werden. Niets is minder waar. Dat ik als oppositielid van de Antwerpse gemeenteraad niet ingelicht werd, is op zich al een inbreuk op de transparantie, maar dat dan ook nog eens mijn collega’s; van de Open VLD, die toch mee in de meerderheid zetelen, niet eens werden ingelicht, toont maar een ding aan: Deze oplossing is een oplossing die op het laatste moment geïmproviseerd werd."

Niet alleen de Antwerpenaren worden hiermee in hun hemd gezet, ook de inwoners van de omliggende gemeentes. Geen enkele van de burgemeesters werd betrokken bij de beslissing die minister-president Peeters gisteren in allerijl in elkaar heeft geknutseld. Zo weet niemand eigenlijk hoeveel het kostenplaatje bedraagt van de ondertunneling van de R11 en hoe die tunnel er uitziet.

”Met deze geïmproviseerde beslissing geeft de Vlaamse regering een blanco cheque aan de BAM om verder te doen naar goeddunken zonder de noodzakelijke zoektocht naar maatschappelijk en politiek draagvlak. Nochtans is net dat gebrek aan draagvlak en openheid de reden waarom dit dossier al verchillende keren de mist is ingegaan," besluit Piryns.

Groen! persmededeling van woensdagavond 22/09/2010 nadat minister-president Peeters zijn belissing rond de Oosterweelverbinding had bekendgemaakt:

Goed dat Lange wapper weg is, maar Groen! zegt neen tegen ring die verkeer naar stad zuigt en waarvoor Antwerpenaar zelf moet betalen

De Vlaamse overheid heeft dan toch besloten de Lange Wapperbrug te begraven. Hiermee volgt ze de wil van de Antwerpenaren die zich op 18 oktober 2009 massaal tegen de brug hebben gekant. De actiegroepen en de Antwerpenaren hebben een belangrijke eerste overwinning behaald maar de strijd is nog lang niet voorbij. De Vlaamse regering blijft kiezen voor een tracé dat het verkeer midden door de stad stuurt. Dat de Antwerpenaren nu zelf moeten betalen om deze strop rond de eigen hals aan te halen, is helemaal cynisch. Nochtans bestaan er alternatieven die verdienen onderzocht te worden.

Groen! vindt het een goede zaak dat de Vlaamse regering gekozen heeft voor een tunnel en niet voor de Lange Wapperbrug. Maar tegelijk vinden we het onbegrijpelijk dat het MECCANO-alternatief, een alternatief traject dat het verkeer buiten de stad leidt, nog steeds geen eerlijke kans krijgt.

Samen met de tunnel kozen de Vlaamse regering en het Antwerpse gemeentebestuur tegen de wil van de Antwerpenaren in, toch voor het BAM-tracé. Zo blijven ze kiezen voor een autostrade die dwars door de stad loopt en veel groengebieden zal vernietigen. Het BAM-tracé zal ook zorgen voor 18 rijstroken op de ring ter hoogte van het Sportpaleis. Die verbreding van de Antwerpse Ring is voor Groen! onaanvaardbaar.

”Het is ook ongehoord dat het Antwerpse gemeentebestuur zich zo heeft laten rollen door de Vlaamse overheid,” betreurt senator en Antwerps gemeenteraadslid Freya Piryns: ”Het doorgaande verkeer in Antwerpen is verkeer dat vanuit heel Vlaanderen en omstreken komt, en heel Vlaanderen en omstreken bedient. Wij zien niet in waarom de Antwerpenaren mee zouden moeten betalen voor de kosten als ze willen dat er ook rekening wordt gehouden met hun gezondheid.”

Het tij kan nog steeds gekeerd worden. In het belang van de leefbaarheid van de Antwerpenaren, blijft Groen! gaan voor oplossingen die het verkeer rond de stad leiden in plaats van dwars erdoor.

Senator en Antwerpse gemeenteraadslid Freya Piryns: ”Een echt goede oplossing voor de stad en voor de rand, is wel degelijk mogelijk. Dat blijkt nu al uit verschillende studies. Wij willen samen met de overheid werken aan een nieuw tracé dat de mobiliteitsproblemen op een hedendaagse manier aanpakt door economie met gezondheid te verzoenen. Want een duurzame oplossing voor de Antwerpse mobiliteitsproblemen willen we allemaal.”

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK