25 jan 2012

Vlaamse meerderheidspartijen dumpen definitief het Meccano-tracé

NVA, CD&V en SP.a, de partijen van de Vlaamse meerheid, dienden een resolutie in over de Antwerpse mobiliteit. In deze resolutie vragen de parlementsleden van de meerderheid aan de Vlaamse regering om het Masterplan 2020 voor de Antwerpse mobiliteit integraal en zo snel mogelijk uit te voeren. De onderliggende bedoeling van de resolutie is om eindelijk komaf te maken met de kritiek van de actiecomités.

De parlementsleden van de meerderheden verwijzen de studie van Transport & Mobility Leuven (die zeer kritisch was voor de Ooswterweelverbinding en zeker voor het BAM-tracé) definitief naar de prullenmand en bevestigen dat niet kan geraakt worden aan de randvoorwaarden van de Vlaamse regering (zoals bijv. het vrachtwagenverbod in de Kennedytunnel). Daardoor wordt in de feiten het Meccano-alternatief van stRaten-Generaal en Ademloos definitief begraven. En dat op een moment dat de MER-procedure nog loopt. In feite zegt men met deze resolutie dat wat ook de uitkomst is van dit onderzoek, dat men sowieso verder doet met het BAM-tracé. Het Meccano-alternatief wordt definitief als onbespreekbaar afgewezen.

Tegelijk vragen de parlementsleden van de meerderheid dat dringend werk zou gemaakt worden van bijkomende verbindingen zoals de R11 Bis (ondertunneling van de R11) tussen Wilrijk en Wommelgem en de A 102 tussen Wommelgem en Ekeren. Het hele overlegproces dat gouverneur Cathy Berx opzette, heeft blijkbaar geen enkel belang. Het feit dat veel burgers, comités maar ook gemeentebesturen de grootste vragen hebben bij het geplande R11-Bis-tracé, wordt straal genegeerd. Over de A 102 is zelfs nog geen enkel overleg gebeurd. Toch vragen de parlementsleden de Vlaamse regering om volle bak voort te doen. Rijden en niet omzien is (terug) de boodschap.

Groen! is verbijsterd door de arrogantie van dit meerderheidsinitiatief. Het moet zijn dat de nervositeit bij de meerderheidspartijen groot is nu quasi zeker is dat voor de gemeenteraads-verkiezingen geen spade in de grond zal gestoken worden.

Groen! is verbaasd over de houding van SP.a (de Vlaamse parlementsleden Steve D’Hulster en Bart Martens) die de resolutie mee tekenden. Omdat ze hiermee duidelijk mee de actiecomités in de rug schudden. We nemen aan dat ze dit niet doen zonder de instemming van burgemeester Janssens. Waarmee de SP.a op Antwerps niveau definitief kleur bekend heeft.
Ten slotte zijn we ook verrast door de houding van de Mortselse parlementsledne (weer Steve D’Hulster van SP.a, maar ook Goedle Vermeiren van NVA) omdat de inhoud van deze resolutie totaal ingaat tegen de motie die in meerderheid gestemd werd op de Mortselse gemeenteraad met zware kritiek op de R11 bis.
Voor Groen is dit geen fait divers : het gaat hier om immense kosten : 4 miljard &euro voor de Oosterweelverbinding, 7 miljard &euro voor het hele Masterplan. Zo veel geld ophoesten in volle crisistijd is alles behalve evident. Groen! pleit al enige tijd voor een veel realistischer noodplan : de Liefkenhoektunnel tolvrij maken, investeren in tram en fietsverbindingen en een piloot opzetten rind een slimme kilometerheffing op de Antwerpse ring.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK