16 aug 2013

Vlaamse regering ligt niet wakker van fijn stof

Vlaanderen haalt de Europese limieten voor fijn stof in de lucht niet. Nog steeds niet. Continu duiken nieuwe studies op over schadelijke gevolgen voor onze gezondheid. En toch beweegt het Vlaamse milieubeleid nauwelijks. Waarom niet?

De jongste jaren groeit het wetenschappelijk inzicht over luchtvervuiling exponentieel. We weten dat fijn stof de grootste ziekmaker is in onze omgeving. Gemiddeld verliest elke Vlaming een gezond levensjaar door vervuiling, fijn stof is veruit de grootste boosdoener.

Eén op de twintig hartaanvallen wordt hierdoor uitgelokt. Onderzoekers van de Universiteit Hasselt en de Vlaamse Instelling voor Technologisch onderzoek (Vito) hebben nu aangetoond dat stofdeeltjes de bloedvaten vernauwen, ook bij jonge mensen (DS 14 augustus). En het zijn vooral de allerkleinste stofdeeltjes, namelijk roet, die de grootste schade berokkenen aan onze gezondheid. Bovendien verhoogt fijn stof het risico op longkanker.

Een papieren actieplan

Redenen genoeg dus voor doortastend beleid. En toch onderneemt de Vlaamse regering bitter weinig. Zitten we met de handen in het haar en bestaan er geen maatregelen om de gezondheidsschade in te perken? Opnieuw biedt wetenschap inzicht. Uit een drie jaar oude studie in opdracht van de Vlaamse overheid blijkt dat lage-emissiezones succes zouden boeken. Dat zijn zones - meestal in steden - waar je met vrachtwagens of vervuilende auto’s; niet meer binnen mag. De studie verwacht maar liefst twintig procent minder roet in de Antwerpse lucht voor Leuven en Mechelen een derde minder roet.

Waar wacht de regering dan nog op? Dat vraagt Europa zich ook af. Europa oordeelt streng over de pogingen van ons land om de luchtkwaliteitsnormen te omzeilen. Als Europa uitpakt met strenge regels rond begrotingen en de nood om te besparen, wordt de Europese Commissie op haar wenken bediend. Als het gaat om milieu en gezondheid, wordt Europa straal genegeerd. O ja, er is natuurlijk het Actieplan Fijn Stof van milieuminister Schauvliege, maar daar kijkt geen kat naar om. Ook in Europa hebben ze al lang door dat het niet meer is dan een papieren actieplan. Intussen verzet minister-president Kris Peeters (CD&V) hemel en aarde om nieuwe wegen vergund te krijgen, zoals de verbreding van de Ring rond Brussel, Oosterweel in Antwerpen en voor het megashoppingcenter Uplace. Maatregelen die het fijn stof voor de vele duizenden omwonenden alleen maar zullen doen toenemen.

Onze buurlanden daarentegen doen wel inspanningen om de lucht in hun steden en langs hun drukke verkeersaders gezonder te krijgen. In Nederland werden infrastructuurprojecten afgevoerd die voor te veel vervuiling zouden zorgen. En heel wat Europese steden hebben lage-emissiezones ingevoerd. In Vlaanderen bestaat zelfs nog geen wettelijk kader. Of moet elke Vlaamse stad zelf regels en eigen verkeersborden gaan verzinnen?

Diesellobby doet haar werk

Waarom gebeurt er zo weinig? Is het omdat ‘de diesellobby haar werk doet bij de Vlaamse regering’ zoals een transportspecialist van de Vrije Universiteit Brussel onlangs scherp stelde tijdens een hoorzitting in het Vlaams Parlement? Of is het omdat fijn stof geen gezicht heeft? Fijn stof is immers een discrete, statistische doder. Als iemand sterft aan een hartaanval, wordt geen rechtstreekse link gelegd met luchtvervuiling. Maar doden doet het wel. Als de excellenties van de Vlaamse regering blijven weigeren om maatregelen te treffen, heet dit schuldig verzuim. De Vlaming mag een gezond Vlaanderen eisen, toch?

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK