10 feb 2011

Vlaamse regering schaft goedkope buzzy-pas voor deeltijds lerende jongeren af

Door besparingen bij De Lijn zullen deeltijds lerende jongeren zich geen goedkope buzzy-pas meer kunnen aanschaffen. Begeleiders van deze jongeren zeggen dat die buzzy-pas voor jongeren nochtans een stimulans was om de stap te zetten naar deeltijds leren en werken. Minister Muyters schuift de verantwoordelijkheid af.

Tot voor kort konden deeltijds lerende en werkende jongeren een buzzy-pas aanvragen tegen het sterk gereduceerde tarief van 12,50 euro . Hiermee konden de jongeren zich gedurende 12 maanden verplaatsen met het openbaar vervoer van De Lijn naar het Centrum voor Leren en Werken (deeltijds beroepssecundair onderwijs) en naar hun ‘werk’. Zowat alle Vlaamse Centra Leren en Werken maakten hier gretig gebruik van. Het was voor de jongeren ook een bijkomende motivatie om het voltijds engagement op te nemen.

Vanaf 1/1/2011 werd deze regeling echter afgeschaft wegens besparingen bij De Lijn. Dit maakt blijkbaar deel uit van de nieuwe overeenkomst tussen de Lijn en de VDAB. De VDAB betaalt jaarlijks nog wel een som van 1 miljoen &euro aan De Lijn maar die beperkt wel de daarvoor aangeboden faciliteiten . De VDAB besliste dan om, niet meer in te zetten voor deze deeltijds lerende en werkende jongeren. De trajectbegeleiders werden hiervan niet op voorhand ingelicht, laat staan betrokken bij de uitwerking van deze besparingsmaatregel. Voor Groen! is dit onbegrijpelijk.

Filip Watteeuw, Vlaams volksvertegenwoordiger: ‘Naast het gebrek aan overleg is dit vooral heel jammer voor de jongeren die kiezen voor deeltijds leren en deeltijds werken. Zij komen vaak uit kwetsbare gezinnen, vaak op de rand van de armoede. Het alternatief, zelf een buzzypas aanschaffen zoals de andere schoolgaande jongeren, kost al gauw meer dan 160 euro. Dit is tegenover de 12,50 euro van voor de besparing toch wel een heel groot verschil.’

Trajectbegeleiders en directies van het deeltijds onderwijs vrezen dan ook dat deze jongeren ofwel zullen afhaken van hun voltijds engagement leren en werken, ofwel zullen zwartrijden. En dat kan toch niet de bedoeling zijn. Filip Watteeuw: ’Alweer een voorbeeld van een ondoordacht gebruik van de ‘kaasschaaf’, waarbij besparingen op korte termijn nefaste gevolgen hebben op lange termijn. Minister Muyters heeft altijd de mond vol over activering maar als het er op aankomt om die deeltijds lerende jongeren te activeren geeft hij niet thuis.’

Philippe Muyters , die als minister van werk toch ook verantwoordelijk is voor de toeleiding van laaggeschoolde en kansarme jongeren naar de arbeidsmarkt, schuift nu de verantwoordelijkheid door naar de minister van Onderwijs. Volgens Muyters moet Pascal Smet dan maar met geld over de brug komen. Groen! zal in elk geval minister van onderwijs Pascal Smet en minister van mobiliteit Hilde Crevits ook om uitleg vragen.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK