21 feb 2014

Vlaamse regering zadelt Antwerpenaren op met slechtst denkbare tracé

De Vlaamse regeringspartijen CD&V, N-VA en sp.a pakken uit met een roetzwarte Valentijn voor de Antwerpenaar. “De drie partijen houden koppig vast aan een tracé dat het vele autoverkeer in en rond Antwerpen binnen de stad zuigt. Hiermee trakteren ze tienduizenden Antwerpenaren op heel wat roet en fijn stof terwijl er alternatieven beschikbaar waren,” betreurt voorzitter Wouter Van Besien en fractieleider Elisabeth Meuleman. Groen klaagt ook aan dat er geen kortetermijnoplossingen werden uitgewerkt om de problemen van verkeers- en lawaaioverlast en de te grote vervuiling snel aan te pakken.

CD&V, N-VA en sp.a verkiezen het verstikkende Oosterweeltracé dat al het auto- en vrachtwagenverkeer dwars door de stad jaagt terwijl de luchtvervuiling daar nu al veel te hoog ligt. De Vlaamse regering met steun van het Antwerpse gemeentebestuur blijft blind voor deze problemen die een grote impact hebben op de gezondheid van de tienduizenden omwonenden. In plaats van het probleem te verhelpen, verankeren ze het vandaag nog wat meer. Dit is een roetzwarte Valentijn voor de Antwerpenaar.

Groen erkent dat het een goede zaak is dat de Vlaamse regering en de stad de schade proberen te beperken door een nieuwe tunnel te voorzien onder het Albertkanaal. En ook de vervuiling aan het Sportpaleis wordt beperkt. “Maar dat zijn oplapmaatregelen,” stelt Van Besien: “Het is een lepel suiker om de bittere pil te helpen doorslikken dat een van de drukste Vlaamse verkeersaders blijft door de stad gaan met alle gevolgen van dien voor de gezondheid van de Antwerpenaren.”

De nieuwe verbinding zal pas tegen 2022 klaar zijn maar vandaag wordt de Antwerpenaar al geconfronteerd met heel wat verkeers- en lawaaioverlast en te veel fijn stof. Groen dringt aan dat er snel kortertermijnoplossingen komen om die problemen nu al te verminderen. “Een halve toezegging over het misschien ooit wel eens tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel volstaat niet. Een tolvrije Liefkenshoektunnel, trajectheffingen om vrachtwagens die richting uit te sturen en een snelheidsbeperking om de capaciteit van de ring te verhogen, zijn maatregelen die amper kosten en snel kunnen worden genomen. Tegelijk wordt best fors ingezet op extra openbaar vervoer en op nieuwe fietswegen. Deze maatregelen kunnen al op korte termijn positieve resultaten boeken,” besluit Wouter Van Besien.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK