06 maa 2017

Waar blijft het engagement van de Vlaamse regering?

Groen reageert maandag ontgoocheld na de vingerwijzing van Hilde Crevits (CD&V) aan ouders van leerlingen met migratieachtergrond. Haar uitspraken zijn vrijblijvend en voeden het deficitdenken. “Taalmoeilijkheden en culturele verschillen worden door de minister alleen beschouwd als een gebrek aan mogelijkheden of potentieel. En dat is jammer. Ze zou de leerkrachten beter inspireren en ondersteunen om diversiteit te gebruiken in de onderwijspraktijk”, reageert Groen-parlementslid Elisabeth Meuleman maandag.


“Waarom vestigt zij geen aandacht op de vele leerlingen die er wel in slagen om het effect van moeilijke thuissituaties weg te werken en de verwachtingen te overtreffen? Waar blijft de steun voor leerkrachten en directies die ondanks moeilijke omstandigheden gigantische leerwinsten boeken? Om die zaken te verbeteren zit Crevits op de beste plaats”, aldus Meuleman.

“Het is de regering die gebuisd is als het aankomt op diversiteitsbeleid in het onderwijs. Zij keurde een onderwijshervorming goed die leerlingen verder segregeert in een hiërarchisch schoolsysteem. De regering bespaarde fors op het flankerend onderwijsbeleid. Steun aan Brusselse scholen op vlak van taalvaardigheid, diversiteit en ouderbetrokkenheid werden stopgezet. Dat de minister zegt dat er voldoende taalondersteuning is, klopt ook niet. De toegang tot taalondersteuning is in Vlaanderen onvoldoende. Programma’s zijn te kort en anderstalige leerlingen zijn sterk afhankelijk van de beschikbaarheid aan deskundige leerkrachten. Waar blijft het engagement van Hilde Crevits?”, merkt Meuleman op.

“Crevits kan als verantwoordelijke minister zelf het verschil maken. Het beleid doet er wel degelijk toe. Andere onderwijssystemen hebben al bewezen dat prestatieverschillen tussen leerlingen met en zonder migratieachtergrond, dichtgereden kunnen worden. Soms aan een hoog tempo. Duitsland slaagde er in minder dan een decennium in om wiskundeprestaties van 2de generatie studenten met 46 punten te laten stijgen. Dat is het equivalent van een volledig onderwijssemester”.

Daarmee roept Elisabeth Meuleman minister Crevits op om diversiteit naar het middelpunt van haar onderwijsbeleid te brengen. “Versterk nu eindelijk de lerarenopleiding en professionaliseer leerkrachten om te leren omgaan met diversiteit op school. Breng de sterkste leerkrachten voor de meest uitdagende klassen. Zorg dat leerlingen uit het OKAN-onderwijs meer nazorg krijgen. En neem drempels weg in de personeelsregelgeving om lerarenteams diverser te maken”, besluit Meuleman.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK