27 jan 2011

Wegenvignet is enkel aanvaardbaar als overgangsmaatregel naar slimme kilometerheffing

In het Vlaams Parlement werd op woensdag 26 januari gedebatteerd over de kilometerheffing voor vrachtvervoer en het wegenvignet voor personenwagens.

Een goed toegepaste kilometerheffing heeft tot doel het gedrag van chauffeurs te sturen, en kan op die manier file- en vervuilingsproblemen ten gronde aanpakken. Het wegenvignet voor personenwagens zoals het nu voorligt dreigt echter een verborgen financieringsheffing of een belastingsverhoging te worden.

Groen! kan het wegenvignet enkel aanvaarden als een overgangsmaatregel. Dat betekent dat we dit vignet op een ecologische en sociaal verantwoorde wijze in moeten vullen en het zo snel mogelijk laten overgaan in een slimme heffing per kilometer, niet alleen voor vrachtverkeer, maar ook voor personenwagens.

Dirk Peeters: ”De invoering van een kilometerheffing of wegenvignet moet in eerste instantie fiscaal neutraal zijn. Chauffeurs die met minder vervuilende wagens rijden en de spits vermijden, betalen minder dan wat ze nu betalen aan verkeersbelasting. Eventuele meeropbrengsten van een slimme kilometerheffing en een wegenvignet moeten ingezet worden voor een beter onderhoud van de wegen en voor het stimuleren van duurzame mobiliteit.”

Groen! wil dat de resultaten van het proefproject voor een slimme kilometerheffing met personenwagens zo snel mogelijk terug aan het Vlaams parlement wordt voorgelegd.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK