'Grote internetstoringen moeten gecompenseerd worden'

23 November 2023

'Grote internetstoringen moeten gecompenseerd worden'

‘Gedupeerden van bijvoorbeeld een grote internetstoring mogen rekenen op een compensatie in de toekomst. Telecomprijzen zijn niet goedkoop in ons land. Als er dan een panne is, is een compensatie het minste wat ze kunnen doen voor hun klanten,’ kondigt De Sutter aan.

Gedupeerden van bijvoorbeeld een grote internetstoring mogen rekenen op een compensatie in de toekomst. Telecomprijzen zijn niet goedkoop in ons land. Als er dan een panne is, is een compensatie het minste wat ze kunnen doen voor hun klanten,’ kondigt minister Petra De Sutter aan. Het wetsvoorstel werd vrijdag goedgekeurd.

De Sutter weet uit nieuwe cijfers dat het aantal klachten over internetstoringen in België tot nu toe al verdubbeld is tegenover vorig jaar. ‘Eind november dit jaar telde de ombudsman Telecom al 3468 klachten tegenover 1685 in heel 2022. We weten niet hoe lang en ernstig de gemelde pannes waren.’

De Sutter legt uit welke pannes in aanmerking komen. ‘Het gaat over storingen waardoor je niet meer kan surfen op het internet of bellen met je gsm of met je vaste lijn. Als die totale pannes langer dan 8 uur duren, zullen klanten gecompenseerd worden door hun operatoren.’

Er zijn drie verschillende compensaties mogelijk. ‘Ofwel een vergoeding van één euro voor de eerste dag van de storing. Dat bedrag loopt op van zodra de storing meerdere dagen duurt. Het kan ook een vergoeding van 1/30 van de maandelijks abonnementskosten zijn of iets als bijvoorbeeld gratis films,’ zegt ze en wijst erop dat klanten zelf kunnen kiezen na de operatoren hen liet kiezen.

‘In Europa krijgen Italianen, Nederlanders, Duitsers en Spanjaarden al een compensatie bij een grote internetstoring. In België worden operatoren verplicht er één te geven,’ klinkt het. Ze wijst erop dat een operator gedupeerden zelf moet informeren over de verschillende compensaties.

Tot slot zegt De Sutter: ‘De prijzen voor telecom zijn aan de hoge kant in België. Het plan om gedupeerde klanten te compenseren, gaat al verschillende jaren mee. Ik ben blij dat het er nu eindelijk is.’

De regering keurde het voorstel goed. Het gaat voor advies naar de Gegevensbeschermingsautoriteit en daarna naar de Raad van State.

Volg het nieuws van Petra