Wurgcontract Diabolo-verbinding kost spoorbedrijven bijna half miljard euro

07 Februari 2024

Wurgcontract Diabolo-verbinding kost spoorbedrijven bijna half miljard euro

Uit cijfers die Groen-parlementslid Kim Buyst opvroeg bij de NMBS en Infrabel blijkt dat de beruchte Diabolo-verbinding die treinreizigers naar de luchthaven van Zaventem brengt de NMBS en Infrabel de afgelopen 13 jaar zo'n 446 miljoen euro heeft gekost.

"Dat de diabolo-verbinding door de diabolotoeslag duur is voor treinreizigers die naar de luchthaven willen reizen, dat wisten we al. Daar komt nu bij dat de diabolo-verbinding de spoorwegbedrijven - en dus belastingbetalers - gigantisch veel geld kost." zegt Groen-parlementslid Kim Buyst, "Dit moet dringend herbekeken worden."


Wurgcontract tot 2049

De diabolo-treinverbinding en diabolo-toeslag is een product van samenwerking tussen de Belgische overheid, spoorbeheerder Infrabel en het privéconcern Northern Diabolo, opgesteld door toenmalig begrotingsminister Freya Vandenbossche (Vooruit). Buyst: "deze samenwerking werd indertijd opgezet om de investeringskost beperkt te houden, maar zoals vaker zijn de voordelen bij dergelijke samenwerkingen vooral voor de privé-investeerder en de nadelen voor de overheid en gewone burgers. In het geval van de diabolo-verbinding kan je letterlijk spreken van een slecht onderhandeld wurgcontract."

Even de kosten voor 2022 op een rijtje: de NMBS en Infrabel betaalden bijna 42 miljoen euro aan het privé-concern Northern Diabolo. In die kosten zit o.a. 0,5% van de totale (!) tariefinkomsten van de NMBS (in 2022: 2,6 miljoen euro) en een jaarlijkse bijdrage van Infrabel van ondertussen 11 miljoen euro. Maar ook de reizigers betalen mee. Het contract dwingt de NMBS er namelijk toe, de toeslagen te verhogen wanneer de beoogde reizigersaantallen niet gehaald worden. Vandaar betaal je vandaag 6,4 euro bovenop je gewoon treinticket, in 2012 was dat nog 3,8 euro. De reizigersbijdragen liepen zo in 2022 ondertussen op tot 23,6 miljoen euro.


Willen we mensen in Brusselse file duwen?

De afgelopen 13 jaar liepen deze kosten in totaal op tot maar liefst 446 miljoen euro. Buyst: "Dit wurgcontract loopt in principe door tot 2047, daarom is het voor Groen duidelijk: dit moet herbekeken worden. Ecolo-Groen wil een eerlijke prijs voor de Belgische staat en wil de anomalie van de diabolotoeslag zien verdwijnen, daarom vraagt de fractie via een resolutie dat het Rekenhof dit contract te analyseert om het daarna te kunnen objectiveren en heronderhandelen. "Miljoenen euro's blijven pompen in deze slecht onderhandelde deal is onrechtvaardig en onaanvaardbaar voor de spoorwegbedrijven, treinreizigers én belastingbetalers. aldus de Groenen. "Door extra geld te vragen om met de trein naar de luchthaven van Zaventem te gaan, maak je het duurder voor wie kiest voor de trein en jaag je meer mensen in de auto en de file.", besluit Buyst, "Met Groen willen we wie kiest voor het openbaar vervoer belonen met vlotte treinen, trams en bussen en betaalbare tickets.

Ontdek onze voorstellen voor beter en goedkoper openbaar vervoer →