Meyrem Almaci

28 Oktober 2015

Meyrem Almaci

7 op 10 Vlamingen is voorstander van het mobiliteitsbudget voor alle werknemers, dat blijkt uit een bevraging van onderzoeksbureau Ivox in opdracht van Groen. Het mobiliteitsbudget is een aantrekkelijker alternatief voor salariswagens. Het is eerlijker, betekent meer loon én meer vrijheid voor alle werknemers en is goed voor het milieu.

Meyrem Almaci (Groen): “Het mobiliteitsbudget is een aantrekkelijker alternatief voor salariswagens.* Het is eerlijker, betekent meer loon én meer vrijheid voor alle werknemers en is goed voor het milieu. Het draagvlak voor het mobiliteitsbudget groeit. 7 op 10 Vlamingen is voorstander en meer en meer werkgevers zijn hiervoor te vinden. Het is een flexibel en slim belastingkrediet. Afhankelijk van hoe ver je van je werk woont, krijg je een jaarlijks budget van minstens 700 euro dat kan oplopen tot 2780 euro per jaar. Met het mobiliteitsbudget kies je zelf welk vervoersmiddel het best bij jouw woon-werksituatie past. Het geld dat je over hebt, mag je houden.”

Op de simulator op www.groen.be/mobiliteitsbudget kan je uitrekenen hoeveel jij krijgt.

Door de hoge loonkost is het in België voor een werkgever vandaag aantrekkelijker om werknemers te betalen in vervuilende diesel dan in euro’s. “Dat willen we veranderen. In 2015 loopt de steun aan salariswagens, op tot bijna 5 miljard euro, meer dan we vandaag uitgeven aan NMBS, de Lijn en MIVB samen. Het systeem is totaal ontspoord. Als we de vicieuze cirkel van hoge loonkost en salariswagens willen doorbreken moeten we beiden samen aanpakken. De salariswagen voor enkelen vervangen we door een mobiliteitsbudget voor iedereen. Daarnaast moet ook de hoge loonkost aangepakt worden met een lastenverlaging van 5 miljard euro.”

Mobiliteitsbudget betekent meer loon en meer vrijheid

Zeven op tien Vlamingen is voorstander van het mobiliteitsbudget, zo blijkt uit een recente bevraging die onderzoeksbureau Ivox uitvoerde. De belangrijkste argumenten hiervoor zijn: het toelaten om elke dag vrij te kiezen hoe je naar je werk gaat, het feit dat iedere werknemer er recht op heeft en het niet langer subsidiëren van het privégebruik van de bedrijfswagens door de overheid.

Daartegenover vindt 1 op 2 Vlamingen het huidige systeem van salariswagens onrechtvaardig omdat niet iedereen er gebruik van kan maken. Meer dan de helft ziet het ook als voornaamste oorzaak van luchtvervuiling en zestig procent vindt het verstandiger om mensen in loon uit te betalen dan in auto’s.

Opvallend. Meer dan de helft van de Vlamingen heeft totaal geen idee heeft van hoeveel belastinggeld naar salariswagens gaat (Ivox). Van wie wel een bedrag noemt, weet slechts een kleine 5 procent dat het om meer dan 4 miljard euro gaat. Daarmee is België veruit de koploper in Europa. Autoland Duitsland volgt op de tweede plaats met 0,9 procent van zijn bbp en het EU-gemiddelde is ongeveer 0,5 procent.

Draagvlak in samenleving en politiek groeit

Heel wat werkgevers en werknemers zijn klaar om het ontspoorde systeem van salariswagens en hoge loonkosten aan te pakken. Ook bij bedrijven groeit het draagvlak. Heel wat grote werkgevers zoals Torfs, KBC, Siemens en Proximus steunen het idee van een mobiliteitsbudget.

Meyrem Almaci (Groen): “De oplossingen liggen op tafel, het draagvlak is groter dan ooit, maar pas als er ook een wetgevend kader is kunnen we spreken van een echte mobiliteitsshift die eerlijker is, mensen meer vrijheid geeft en goed is voor het milieu.”

Ook bij andere partijen groeit het besef. N-VA voorzitter Bart De Wever verklaarde reeds dat er niets rationeels is aan het huidige systeem. Vice-premier Alexander De Croo (Open VLD) liet optekenen dat ‘de politiek op vlak van bedrijfswagens’ moet worden herzien. Almaci: “Geen enkel rationeel argument kan ons tegen houden om werk van het mobiliteitsbudget te maken.”

Hoe werkt het mobiliteitsbudget?

Het is een flexibel en slim belastingkrediet. Afhankelijk van hoe ver je van je werk woont, krijg je een jaarlijks budget van minstens 700 euro dat kan oplopen tot 2780 euro per jaar.

Het complexe kluwen aan vergoedingen voor woon-werkverkeer vervangen we door één systeem. De 1,2 procent van het BBP dat jaarlijks naar salariswagens gaat, snoeien we tot 0,9 procent net als in Duitsland en voegen we samen met het geld dat nu naar trein- en busabon­nementen, kilometer- en fietsvergoedingen gaat. Met die enveloppe (4,1 miljard) betalen we voor elke werknemer een mobiliteitsbudget. Dat veel eenvoudiger is voor zowel overheid, werknemer als werkgever.

Fietsen geeft een bonus. Hoewel meer dan de helft van de Vlamingen op minder dan 10 km van het werk werkt woont, blijft het autogebruik toenemen en slibben onze lucht- en autowegen stilaan dicht. In België zijn de woon-werk verplaatsing goed voor maar 11% terwijl dat in Nederland 25% is. Met de fietsbonus stimuleren we een gezond beleid dat goed is voor mens en milieu.

Lees ons standpunt over mobiliteit