Mobiliteit

Het mag opnieuw vooruitgaan in ons land. Vlot openbaar vervoer, moderne deelsystemen en veilige straten: de oplossingen liggen binnen handbereik, maar de politieke keuzes blijven uit. Groen hakt de mobiliteitsknopen door. We investeren in vlot openbaar vervoer en veilige wegen voor fietsers en voetgangers. We zorgen ervoor dat je vlot kan overstappen tussen vervoersmiddelen en stimuleren slimme keuzes met een mobiliteitsbudget en kilometerheffing.

Mobiliteit is een basisrecht. Wie zich niet vlot kan verplaatsen, kan niet volwaardig deelnemen aan de samenleving. Die vervoersarmoede bestrijdt Groen met een integrale aanpak. Het STOP-principe is daarbij het uitgangspunt: stappen, trappen en openbaar vervoer moeten altijd interessanter, betrouwbaarder en comfortabeler zijn dan de personenwagen.

Zo maken we veilige routes en infrastructuur voor fietsers en voetgangers en zorgen we ervoor dat het openbaar vervoer stipter en frequenter rijdt. Het vervoernetwerk is goed leesbaar voor iedereen en brengt je vlot van a naar b. Overstappen wordt vlot en comfortabel. Zo kan je makkelijk de fiets mee op de trein nemen of de laatste kilometers afleggen met een deelfiets of -wagen, en dat allemaal met één ticket of abonnement.

Waarom we niet volop inzetten op elektrische wagens? Die zorgen weliswaar voor minder uitstoot maar staan nog steeds vast in de file. Daarom verstevigen we de STOP-strategie met een mobiliteitsbudget en een slimme kilometerheffing.

De meeste Belgen wonen op minder dan 15 kilometer van hun werk. Toch kiezen veel mensen om met de auto te pendelen. Met het mobiliteitsbudget motiveren we werknemers om slimmere keuzes te maken. In plaats van een salariswagen bieden werkgevers voortaan een budget aan dat je vrij kan besteden. De (elektrische) fiets en het openbaar vervoer worden zo een aantrekkelijk alternatief voor de dagelijkse file.

Daarnaast belonen we gezinnen en bedrijven die duurzame vervoerskeuzes maken. We vervangen de verkeersbelasting door een slimme kilometerheffing. Die stimuleert mensen om minder met de wagen te rijden, de spitsuren en drukke assen te vermijden en voor een schoner voertuig te kiezen.

Al die maatregelen gaan hand in hand met een doordachte infrastructuur en ruimtelijke ordening. Nabijheid moeten we aanmoedigen, zodat we minder lange verplaatsingen moeten maken. Dichter bij huis werken of telewerken spaart heel wat kilometers en COuit en je boodschappen in de buurt doen beperkt het vrachtverkeer en stimuleert de lokale economie.

De infrastructuur moet weer op mensenmaat en niet op auto-maat. Dat doen we met de 0/30/50/70-regel. Steden en dorpskernen leefbaar houden doen we met autoluwe of autovrije centra. We kiezen zo veel mogelijk voor fietsstraten, autovrije schoolstraten en leef- en speelstraten. Die staan voor de 0 in de 0/30/50/70-regel: de auto is er te gast. In de bebouwde kom beperken we de snelheid tot 30 km/u, op lokale wegen tot 50 km/u en op drukke gewestwegen met vrijliggende fiets- en voetpaden tot 70 km/u.

Tot slot verhogen we de verkeersveiligheid met meer snelheids- en alcoholcontroles, een hogere pakkans en sneller geïnde boetes. De verkeerseducatie op school nemen we onder handen en transformeert tot mobiliteitseducatie. We maken komaf met het autodenken en leggen de basis voor slimme mobiliteitskeuzes.


Sluit je aan bij Groen en zet je schouders onder goed openbaar vervoer en veilige straten.

💚 Word lid

Petitie
31%
Lees de petitie ›

Wil jij ook fijner treinen? Teken de petitie voor comfort op het spoor

Jaren van besparen laten zich voelen op het spoor. De treinen rijden niet alleen minder stipt dan ooit, ook het comfort is vaak ondermaats. Met deze drie maatregelen zorgen we ervoor dat de slogan 'de trein is altijd een beetje reizen' opnieuw een positieve bijklank krijgt. Beloon mensen die kiezen voor de trein, zorg voor fijnere treinen!

Petitie
81%
Lees de petitie ›

De trein moet de goedkoopste optie zijn voor reizen tot 1000 km. Teken de petitie

Vliegtickets worden alsmaar goedkoper, treintickets alsmaar duurder. Voor 30 euro vlieg je heen en terug naar Berlijn terwijl een weekendje met de trein naar Amsterdam intussen al bijna 100 euro kost. Dat is de wereld op zijn kop. Reizen tot 1000 kilometer moeten het goedkoopst en comfortabelst worden per trein. Treinreizen stoten immers tot vijf keer minder CO2 uit dan vliegreizen.

Petitie
52%
Lees de petitie ›

Mobiliteitsshift, nu!

Groen wil de salariswagen vervangen door een mobiliteitsbudget voor iedere werknemer en de hoge loonkost aanpakken met een lastenverlaging. Dat zijn twee vliegen in één klap.