Mobiliteit

Vlot openbaar vervoer, moderne deelsystemen en aangename straten: in veel landen is het een evidentie. Ook in België liggen de oplossingen binnen handbereik, maar de politieke keuzes blijven uit. Groen hakt de mobiliteitsknopen door. We investeren in vlot openbaar vervoer en veilige wegen voor fietsers en voetgangers. We zorgen ervoor dat je vlot kan overstappen tussen vervoersmiddelen en stimuleren slimme keuzes met een mobiliteitsbudget en kilometerheffing.

Mobiliteit is een basisrecht. Wie zich niet vlot kan verplaatsen, kan niet volwaardig deelnemen aan de samenleving. Die vervoersarmoede bestrijdt Groen met een integrale aanpak. Het STOP-principe is daarbij het uitgangspunt: stappen, trappen en openbaar vervoer moeten altijd interessanter, betrouwbaarder en comfortabeler zijn dan de personenwagen.

Zo maken we veilige routes en infrastructuurvoor fietsers en voetgangers en zorgen we ervoor dat het openbaar vervoer stipter en frequenter rijdt. Het vervoernetwerk is goed leesbaar voor iedereen en brengt je vlot van a naar b. Overstappen wordt vlot en comfortabel. Zo kan je makkelijk de fiets mee op de trein nemen of de laatste kilometers afleggen met een deeltaxi, en dat allemaal met één ticket of abonnement.

Waarom we niet volop inzetten op elektrische wagens? Die zorgen weliswaar voor minder uitstoot maar staan nog steeds vast in de file. Daarom verstevigen we de STOP-strategie met een mobiliteitsbudget en een slimme kilometerheffing.

De meeste Belgen wonen ongeveer 15 tot 20 kilometer van hun werk. Toch kiezen veel mensen om met de auto te pendelen. Met het mobiliteitsbudget motiveren we werknemers om slimmere keuzes te maken. In plaats van een salariswagen bieden werkgevers voortaan een budget aan dat je zelf kan gebruiken voor je woon-werkverplaatsingen. De (elektrische) fiets en het openbaar vervoer worden zo een aantrekkelijk alternatief voor de dagelijkse file.

Daarnaast belonen we gezinnen en bedrijven die duurzame vervoerskeuzes maken. We vervangen de verkeersbelasting door een slimme kilometerheffing. Die stimuleert mensen om de spitsuren en drukke assen te vermijden en voor een schoner voertuig te kiezen.

Al die maatregelen gaan hand in hand met een doordachte infrastructuur en ruimtelijke ordening. Nabijheid moeten we aanmoedigen, zodat we minder lange verplaatsingen moeten maken. Dichter bij huis werken of telewerken spaart heel wat kilometers en CO2 uit en je boodschappen in de buurt doen beperkt het vrachtverkeer en stimuleert de lokale economie. 

De infrastructuur moet weer op mensenmaat en niet op auto-maat. Dat doen we met de 0/30/50/70-regel. Steden en dorpskernen leefbaar houden doen we met autoluwe of autovrije centra. We kiezen zo veel mogelijk voor fietsstraten, autovrije schoolstraten en leef- en speelstraten. Die staan voor de 0 in de 0/30/50/70-regel: de auto is er te gast. In de bebouwde kom beperken we de snelheid tot 30 km/u, op lokale wegen tot 50 km/u en op drukke gewestwegen met vrijliggende fiets- en voetpaden tot 70 km/u.

Tot slot verhogen we de verkeersveiligheid met meer snelheids- en alcoholcontroles, een hogere pakkans en sneller geïnde boetes. De verkeerseducatie op school nemen we onder handen en transformeert tot mobiliteitseducatie. We maken komaf met het autodenken en leggen de basis voor slimme mobiliteitskeuzes.

Petitie
57%
Lees de petitie ›

Fiorella en Lex willen veilig naar school fietsen. Teken de petitie

Stuur jij je kinderen met een gerust hart de straat op? De helft van de Vlamingen niet, bleek uit onderzoek. In tientallen steden en gemeenten, van Gent tot Bonheiden, toont Groen dat het anders kan.

Petitie
95%
Lees de petitie ›

De trein moet de goedkoopste optie zijn voor reizen tot 1000 km. Teken de petitie

Vliegtickets worden alsmaar goedkoper, treintickets alsmaar duurder. Voor 30 euro vlieg je heen en terug naar Berlijn terwijl een weekendje met de trein naar Amsterdam intussen al bijna 100 euro kost. Dat is de wereld op zijn kop. Reizen tot 1000 kilometer moeten het goedkoopst en comfortabelst worden per trein. Treinreizen stoten immers tot vijf keer minder CO2 uit dan vliegreizen.

Petitie
63%
Lees de petitie ›

Veilige straten voor fietsers en voetgangers

700 dodelijke verkeersslachtoffers per jaar: daarmee ligt onze kans om te sterven in het verkeer dubbel zo hoog als in Nederland. Genoeg is genoeg. Niets doen is schuldig verzuim.

Petitie
17%
Lees de petitie ›

Mobiliteitsshift, nu!

Groen wil de salariswagen vervangen door een mobiliteitsbudget voor iedereen en de hoge loonkost aanpakken met een lastenverlaging van 5 miljard euro. Dat zijn twee vliegen in één klap.

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK