Aantal dodehoekongevallen wordt zwaar onderschat
25 Juli 2022
'Het is hoog tijd dat minister Peeters een prioriteit maakt van verkeersveiligheid en kruispunten bij heraanleg volledig conflictvrij maakt in plaats van nu vaak slechts gedeeltelijk of zelfs niet.' (Stijn Bex)
De voorbije jaren werden alleen dodehoekongevallen met vrachtwagens bijgehouden in de statistieken. Alleen van 2020 zijn er ook cijfers over dodehoekongevallen met personenwagens en bestelwagens. Wat blijkt: als die meegeteld worden, gaat het aantal van dit soort ongevallen maal 3. Dat besluit Groen-parlementslid Stijn Bex uit cijfers die hij opvroeg bij minister Lydia Peeters. 'Het aantal dodehoekongevallen ligt veel hoger dan op eerste zicht uit de cijfers blijkt doordat ongevallen met personenwagens een blinde vlek vormen in de rapportering. Het is hoog tijd dat minister Peeters een prioriteit maakt van verkeersveiligheid en kruispunten bij heraanleg volledig conflictvrij maakt in plaats van nu vaak slechts gedeeltelijk of zelfs niet', klinkt het bij Bex.
Tussen 2016 en 2020 gebeurden er in Vlaanderen 180 dodehoekongevallen met vrachtwagens en fietsers, waarvan 15 met dodelijke afloop. 34 daarvan gebeurden in 2020. In tegenstelling tot andere jaren zijn er van 2020 ook cijfers van dodehoekongevallen tussen personenwagens en fietsers. Concreet gaat het om 95 ongevallen, waarvan 5 met dodelijke afloop. 'Deze cijfers tonen zwart op wit aan dat ook personenwagens een dode hoek hebben wat voor levensgevaarlijke situaties zorgt', aldus Bex. 'Zolang de regering Jambon geen prioriteit maakt van verkeersveiligheid, betalen verkeersslachtoffers en hun families de prijs.'
Het Groen-parlementslid kaart aan dat met gerichte ingrepen - zoals conflictvrije kruispunten en venstertijden voor zwaar verkeer in schoolbuurten - de kans op dodehoekongevallen al sterk verminderd kan worden. Maar de regering Jambon gaat daarin nu veel te traag - amper 20% van de kruispunten in Vlaanderen die worden heraangelegd zijn volledig conflictvrij - en blijft de auto op de eerste plaats zetten, vindt Bex. 'Doorstroming van het autoverkeer is en blijft te vaak het voornaamste criterium van de regering Jambon om onze kruispunten te organiseren in plaats van dat ze resoluut kiest voor conflictvrije kruispunten en verkeersveiligheid. De minister neemt evenmin initiatieven om vrachtverkeer uit woongebieden of schoolbuurten te weren. Voorbij de helft van de bestuursperiode is er nog steeds geen spoor van een vrachtroutenetwerk of venstertijden voor vrachtwagens. Ik snap niet hoe de minister dit voor zichzelf kan blijven verantwoorden', hekelt Bex.
Hij besluit: 'Ervoor zorgen dat iedereen vlot én veilig op z'n bestemming geraakt: het zou de doelstelling moeten zijn van een Mobiliteitsminister. Helaas is het beleid er al te vaak op gericht dat vooral autobestuurders snel op hun bestemming moeten geraken ook al gaat dat ten koste van de veiligheid van andere weggebruikers.'