De Lijn blijft LEZ-boetes opstapelen in Brussel

22 Februari 2022

De Lijn blijft LEZ-boetes opstapelen in Brussel

'Momenteel rijden er amper 13 emissievrije bussen rond in Vlaanderen. De rest van de vloot is hopeloos verouderd' (Stijn Bex)

In 2021 kreeg De Lijn opnieuw 52 LEZ-boetes in het Brussels Gewest, goed voor maar liefst 18.270 euro. Ook in 2020 liepen de boetes op tot dat bedrag. Dat blijkt uit cijfers die Groen-parlementslid Stijn Bex opvroeg bij de Vlaamse regering. 'Lang niet alle bussen van De Lijn voldoen aan de voorwaarden om in de Brusselse Lage Emissie Zone te rijden. In plaats van dat de Vlaamse regering daarin investeert, betaalt ze zich blauw aan boetes,' hekelt Bex.

Om de luchtkwaliteit in het gewest te verbeteren, voerde de Brusselse regering in januari 2018 een Lage Emissie Zone (LEZ) in. Sinds januari 2022 mogen ook dieselvoertuigen van EURO 4-norm het Brusselse grondgebied niet meer betreden. Uitzonderingen gelden voor prioritaire voertuigen, maar niet voor bussen van De Lijn, MIVB of TEC. Hoewel De Lijn iets beter doet sinds 2019 - toen kreeg het bedrijf LEZ-boetes voor een bedrag van 44.000 euro - is er in vergelijking met 2020 geen vooruitgang. Bovendien verwacht bevoegd minister Peeters (Open VLD) geen verbetering in 2022, omdat nog steeds 14 bussen die niet voldoen aan de geldende normen in Brussel zullen rondrijden.

Elektrificatie
De verouderde voertuigen zullen geleidelijk vervangen worden door de instroom van de nieuwe bussen, die deels elektrisch zullen zijn. Maar volgens Bex zit daar het probleem. 'Momenteel rijden er amper 13 emissievrije bussen rond in Vlaanderen. De rest van de vloot is hopeloos verouderd. Hoewel de Vlaamse regering altijd zegt dat alle bussen die in steden rondrijden tegen 2025 emissievrij moeten zijn, zien we daar in de praktijk nog bijna niets van,' aldus Bex.

Het probleem sleept al langer aan. De voorgaande minister van mobiliteit Ben Weyts (N-VA) kondigde in 2018 aan dat De Lijn 1.200 groene bussen zou kopen, maar doordat er geen financiering aan het plan verbonden was, werd het stopgezet. Ook minister Lydia Peeters heeft na een halve legislatuur nog steeds geen plan. 'Terwijl De Lijn en de reizigers snakken naar investeringen, verkwist de Vlaamse regering geld aan boetes. Onbegrijpelijk,' besluit Bex.

Lees ons standpunt over mobiliteit