Geen Mobiliteitsswitch maar wel duurdere bustickets onder minister Peeters

02 Juli 2022

Geen Mobiliteitsswitch maar wel duurdere bustickets onder minister Peeters

'Want meer reizigers op het openbaar vervoer is een van de belangrijkste antwoorden op de energiecrisis én de klimaatcrisis.' (Stijn Bex)

Eindelijk is er een nieuw openbaredienstencontract voor De Lijn. Gisteren keurde de regering de tekst goed die meteen ook een eersteklasbegrafenis inhoudt voor een aantal belangrijke elementen uit het regeerakkoord. Zo komt er geen experiment waarmee het aanbod in een vervoerregio volledig geprivatiseerd wordt. En voor de ambitie om versneld te elektrificeren en zo de luchtkwaliteit in de Vlaamse steden te verbeteren, is er nog altijd te weinig geld.

Un bus peut en cacher un autre. Het lijkt er sterk op dat minister Peeters met dit openbaredienstencontract ook de Mobiliteitsshift –de nieuwe naam voor basisbereikbaarheid- ten grave draagt. Die kan volgens de tekst immers pas uitgerold worden als het vervoer op maat, met flexibel (taxi)vervoer en deelmobiliteit, helemaal op punt staat. Minister Peeters moest al toegeven dat daar nog heel veel werk aan de winkel is, en dat het 1 juli 2023 of na de verkiezingen is. De Lijn maakte in het parlement al duidelijk dat ze ongeveer een jaar nodig heeft om het nieuwe rittenschema uit te rollen.

Positief is dat De Lijn intussen in overleg met de lokale besturen autonomer zal kunnen beslissen over het aanbod. Stijn Bex: “Hopelijk komt er zo een einde aan de jarenlange stilstand van ons openbaar vervoer. Maar omdat dit allemaal met hetzelfde geld moet, verplicht Lydia Peeters De Lijn om de tickets duurder te maken. Dat is absurd. In Brussel, maar ook in bijvoorbeeld Duitsland doen groenen er alles aan om het openbaar vervoer goedkoper te maken. Want meer reizigers op het openbaar vervoer is een van de belangrijkste antwoorden op de energiecrisis én de klimaatcrisis.”