Groen hekelt groeipad verlieslatende luchthaven Deurne

24 December 2022

Groen hekelt groeipad verlieslatende luchthaven Deurne

'Terwijl de regering Jambon De Lijn kapot bespaart, praat ze het wel voor zichzelf goed om jaarlijks tientallen miljoenen in een bodemloze put te kieperen.'

'De Lijn wordt kapot bespaard, de ticketprijzen swingen de pan uit, maar de overbodige luchthaven in Deurne krijgt wél elk jaar tientallen miljoenen euro's aan subsidies én maakt dan ook nog eens verlies. Dat de regering Jambon beslist om dit slecht business model al zeker tot 2040 verder te willen ondersteunen én zelfs wil uitbreiden, is onbegrijpelijk. Dit is een slag in het gezicht van iedereen die rekent op slimme investeringen in mobiliteit en open ruimte', reageert Groen-parlementslid en Antwerps gemeenteraadslid Imade Annouri ontgoocheld.

Net voor de kerstvakantie besliste de Vlaamse regering om de verlieslatende luchthaven in Deurne niét te sluiten - hoewel dat volgens de meest recente analyse die besproken is in het parlement 8 tot 40 keer meer maatschappelijke winst zou opleveren - maar besliste ze zelfs dat de luchthaven haar activiteiten nog verder mag uitbreiden. 'Terwijl de regering Jambon De Lijn kapot bespaart, praat ze het wel voor zichzelf goed om jaarlijks tientallen miljoenen in een bodemloze put te kieperen. Nochtans ligt er een andere luchthaven op ongeveer een half uur met de trein van Antwerpen. Je geraakt daar zelfs vlotter dan met De Lijn van de ene kant van Antwerpen naar de andere. Hoe wereldvreemd is deze regering eigenlijk?'

Annouri wijst erop dat een sluiting van de luchthaven de maatschappij zelfs miljoenen zou opleveren. 'Een sluiting van de luchthaven kan tot bijna 40 miljoen euro opleveren. Daarmee zou de luchthaven een nieuwe bestemming kunnen krijgen, zoals bijvoorbeeld de voormalige luchthaven Tempelhof in Berlijn, die nu een groot publiek park is. Dat zou pas een investering in de samenleving zijn.'

Annouri hekelt dat de regering de beslissing vlak voor de kerstvakantie erdoor duwde in een poging het debat erover in de kiem te smoren. 'Dat de regering deze beslissing er in alle stilte probeert door te duwen, bewijst dat ze beseft hoe gecontesteerd dit is. In plaats van het debat aan te gaan en beslissingen te nemen die goed zijn voor de Antwerpenaar en alle Vlamingen bij uitbreiding, houdt de regering zich blind en koppig vast aan dit verlieslatende project, met de belastingbetaler als financierder.' Annouri benadrukt dat de regering deze beslissing zal moeten uitleggen in het parlement.

Lees ons standpunt over mobiliteit