Driekwart van vluchten op Antwerp Airport zijn privévluchten
28 Oktober 2023
"Wanneer gaat de Vlaamse regering eens stoppen met ons belastinggeld letterlijk de lucht in te smijten?"
Een onderzoek van Burgerplatform Vliegerplein en Transport & Environment onthult enkele waanzinnige cijfers: in 2022 was 76% van het totaal aantal vluchten een privéjet. Voor elke commerciële vlucht vliegen er in Antwerpen dus 3 privéjets. Bijna 2 jets per dag stijgen op in Antwerpen met een bestemming binnen België, vooral naar Kortrijk-Wevelgem en Brussel. 1 op 5 privévluchten legt een afstand af van minder dan 250km. Groen eist een onmiddellijke subsidiestop.
Groen-covoorzitter Nadia Naji: "Tussen 2015 en nu ging er 162 miljoen euro belastinggeld naar de verlieslatende luchthaven van Antwerpen. Om vooral, zo blijkt, de plezierreisjes van extreemrijken mogelijk te maken. Ondertussen valt het openbaar vervoer uit elkaar en is daar al jaren geen budget voor. Dit is compleet absurd. Wanneer gaat de Vlaamse regering eens stoppen met ons belastinggeld letterlijk de lucht te smijten?"
Vorig jaar nog toonde een onafhankelijke maatschappelijke kosten-batenanalyse aan dat het sluiten van de luchthaven in 2030 het grootste voordeel oplevert voor de samenleving (40 maal meer baten dan open houden). Maar de Vlaamse Regering legde dit resultaat naast zich neer.
De Vlaamse regering geeft een blanco cheque aan de eigenaars van privéjets. Antwerps parlementslid Imade Annouri: "Er is geen controle op de uitstoot van de privéjets. Fijn stof is een groot probleem voor Antwerpen. De luchthaven ligt pal in woongebied. In plaats van miljoenen te blijven steken in een verlieslatende luchthaven, zou deze gigantische open ruimte beter open gesteld worden voor àlle Antwerpenaren."
Bovendien is er bij privéjets amper of geen douanecontrole. Het contrast met de reizigers van lijnvluchten kan niet groter zijn. In het kader van de War on Drugs staat er zo wel een hele grote poort open. Het zakenmotief van veel verplaatsingen en de daaraan gekoppelde zogenaamde economische baten is zeer twijfelachtig.
Naji: "Privéjets doen alle klimaatinspanningen teniet: Wie met een privéjet één enkele vlucht van Antwerpen naar pakweg Malaga doet, stoot evenveel uit als de gemiddelde Europeaan in een jaar. Deze excessen moeten dringend aangepakt worden."
Annouri concludeert: "Het fabeltje van de economische noodzaak van de luchthaven blijft al jarenlang hardnekkig overeind. Opnieuw wordt nu aangetoond dat dit fictie is. Het tegendeel is waar. Miljoenen aan belastinggeld zijn nodig om dit draaiende te houden, en waarvoor? Als ik van Hoboken naar Borgerhout moet, moet ik het doen met openbaar vervoer dat wordt kapot bespaard. Maar voor wie twee dagjes wil gaan golfen aan de Côte d'Azur draait Jambon de subsidiekraan met plezier open. On-be-grijpelijk."