Europese groenen roepen op tot meer ondersteuning elektrificatie wagens

30 Januari 2025

Europese groenen roepen op tot meer ondersteuning elektrificatie wagens

"We moeten de sector ondersteunen bij de transitie naar elektrische voertuigen en het beschermen van Europese jobs. De transitie naar elektrisch rijden staat onder druk door oneerlijke concurrentie, vooral van goedkope Chinese import. Als we nu talmen, nemen Chinese autobouwers de autosector volledig over. Europa mag niet langer naïef zijn en moet haar eigen industrie hiertegen wapenen."

Brussel, 30-01-2025 - De Europese autosector staat voor enorme uitdagingen die onmiddellijke strategische actie vereisen, zegt Europarlementslid Sara Matthieu. De Europese Commissie kondigt vandaag een Strategische dialoog aan over de toekomst van de auto-industrie. Volgens Matthieu moet die dialoog snelle en concrete resultaten opleveren: "We moeten de sector ondersteunen bij de transitie naar elektrische voertuigen en het beschermen van Europese jobs. De transitie naar elektrisch rijden staat onder druk door oneerlijke concurrentie, vooral van goedkope Chinese import. Als we nu talmen, nemen Chinese autobouwers de autosector volledig over. Europa mag niet langer naïef zijn en moet haar eigen industrie hiertegen wapenen."

De Europese autosector, die 6% van de EU-werkgelegenheid en 7% van het bbp vertegenwoordigt, krijgt rake klappen. Volgens Matthieu zet traagheid in de overstap naar elektrische voertuigen duizenden jobs op het spel: "Sommige Europese bedrijven zoals het Gentse Volvo zetten al grote stappen met de elektrificatie van auto's. Toch zien we in Europa hoe winsten voor aandeelhouders bij sommige autobouwers steevast boven innovatie werden gezet. Het gevolg is dat sommige bedrijven blijven inzetten op voorbijgestreefde technologie, en nu hun marktpositie zien verdwijnen. Dat moet anders."

Goedkope Chinese import

Volgens Matthieu mag de autosector niet afwijken van haar koers naar de elektrificatie van voertuigen. "Goedkope Chinese wagens gefinancierd met illegale staatssteun zetten onze autosector onder druk. We hebben duidelijke regelgeving en investeringszekerheid nodig om onze Europese industrie te versterken. Elke afzwakking van bestaande emissienormen zet Europa alleen maar verder op achterstand," legt Matthieu uit.

Matthieu schuift vijf prioriteiten voor de Strategische Dialoog naar voor: "We moeten een markt creëren voor elektrische voertuigen door het vergroenen van bedrijfswagens overal in Europa, door in te zetten op sociale leasing voor gezinnen die moeilijk rondkomen en meer ondersteuning van autodeelsysteem. De laadinfrastructuur moet dringend beter, het is onaanvaardbaar dat mensen zoveel moeilijkheden ondervinden bij het zoeken naar een geschikte laadpaal. Europa moet ook volop inzetten op de strategische ontwikkeling van Europese batterijproductie en meer circulariteit, om de afhankelijkheid van kritische grondstoffen uit derde landen te verminderen. Tot slot mag Europa mag niet langer naïef zijn en moet ze haar eigen industrie beschermen tegen oneerlijke concurrentie. Dat kan door gerichte ondersteuning voor voertuigen "Made in Europe". Er zijn ook investeringsvoorwaarden nodig voor buitenlandse bedrijven en handelstarieven.

Werknemers centraal zetten

"Werknemers moeten centraal staan in de transitie van de autosector", benadrukt Matthieu. Werknemers moeten directe inspraak hebben in beslissingen die hun toekomst beïnvloeden. Voor zij die getroffen worden door sluitingen, eisen we een sterk sociaal vangnet, inclusief opleidingsmogelijkheden en ondersteuning bij het vinden van een nieuwe job. Samen met de sector kunnen we knelpuntberoepen detecteren en aanpakken."

De Europese groenen roepen de Commissie op om samen met alle stakeholders concrete voorstellen te ontwikkelen voor de versnelde uitrol van elektrische voertuigen, waarbij de concurrentiepositie van Europese bedrijven versterkt wordt.