Groen bezorgd over wat EU-landen taliban zullen aanbieden in onderhandeling
22 Juni 2026
"Onderhandelen is geven en nemen. Wat wil minister Van Bossuyt de taliban dan aanbieden om zo'n deal rond te krijgen?"
Sinds de taliban weer aan de macht is in Afghanistan worden fundamentele rechten er met de regelmaat van de klok geschonden. Meisjes mogen niet meer naar school en kunnen uitgehuwelijkt worden vanaf 9 jaar, mannen mogen hun vrouw slaan, vrouwen mogen niet meer reizen zonder mannelijke begeleider,... Geweld en onderdrukking zijn er dagelijkse kost. En toch wordt er deze week in België, onder druk van minster Van Bossuyt, onderhandeld tussen de EU en de taliban over een terugkeerakkoord. "Uiterst zorgwekkend", reageert Groen-Kamerlid Matti Vandemaele.
"In Afghanistan worden zo wat alle mogelijke rechten geschonden. Dat vormt geen bezwaar voor minister Van Bossuyt om de taliban naar België te halen: onder haar druk gaat Europa met het regime aan tafel. Ik vind dat heel verontrustend", aldus Vandemaele. "Van zo'n regime horen België en Europa ver weg te blijven, in plaats van hen naar het hart van Europa te brengen."
Het oorspronkelijke argument van Van Bossuyt dat het om ambtenaren zou gaan die niets met het regime te maken hebben, is ondertussen al lang weerlegd. Vandemaele vond dat bovendien van in het begin al nonsens. "Een ambtenaar van de taliban, dat ís de taliban. Daar het woord ambtenaar voor gebruiken veranderd niets aan het regime waar die voor werkt."
Vandemaele benadrukt dat een goed migratiebeleid terugkeerakkoorden vraagt, maar is bezorgd over wat er met deze deal over tafel gaat. "Onderhandelen is geven en nemen. Wat wil minister Van Bossuyt de taliban dan aanbieden om zo'n deal rond te krijgen? Ik maak mij ernstige zorgen over dit soort onderhandelingen."