Meer dan 1 op 3 fietspaden langs gewestwegen zijn moordstrookjes: Groen dringt aan op actie
03 Juli 2025

"Elke dag riskeren fietsers hun leven op een smalle geasfalteerde strook naast de rijbaan, terwijl wagens naast hen doorrazen. Vlaams minister De Ridder kan en moet deze onveilige situaties aanpakken."
34 procent van alle fietspaden op gewestwegen zijn moordstrookjes: gevaarlijke en vaak erg smalle fietspaden die niet voldoende afgescheiden zijn van de weg. Samen zijn ze goed voor meer dan 2.400 levensgevaarlijke fietskilometers. "In meer dan een derde van de gevallen beschikt een gewestweg over een fietspad dat die naam niet waard is. Elke dag riskeren fietsers er hun leven op een smalle geasfalteerde strook naast de rijbaan, terwijl wagens naast hen doorrazen. Vlaams minister De Ridder kan en moet deze onveilige situaties aanpakken", stelt Groen-parlementslid Bogdan Vanden Berghe de zaken op scherp. Vanden Berghe dringt aan op een plan van aanpak om de moordstrookjes structureel weg te werken én op tijdelijke ingrepen in afwachting van definitieve heraanleg van straten.
Groen vroeg cijfers op bij minister De Ridder over de fietsveiligheid op Vlaamse gewestwegen. Uit informatie blijkt dat die nog altijd veel te wensen over laat. In totaal gaat het om 2.459 kilometer aan moordstrookjes, waarvan bovendien bijna 500 kilometer in de bebouwde kom ligt. "Zelfs wanneer gewestwegen door woonwijken lopen en er wellicht ook veel kinderen de wegen moeten gebruiken om naar school te gaan bijvoorbeeld, slaagt deze Vlaamse regering er niet in om voor een veilig fietspad te zorgen", stelt Vanden Berghe verstomd vast. "Fietsers hebben net als elke weggebruiker het recht om zich veilig te verplaatsen, het is de plicht van de minister dat recht te verzekeren."
Op de gewestwegen waar je 50 kilometer per uur mag rijden, ligt er net geen 600 kilometer aan moordstrookjes. Dat is goed voor meer dan 30 procent van de totale hoeveelheid aan kilometers fietspaden op gewestwegen met dezelfde maximumsnelheid. Op gewestwegen waar 70 kilometer per uur of sneller gereden mag worden is het beeld nog dramatischer. Daar is meer dan 1.860 kilometer van de fietspaden een moordstrookje, wat neerkomt op meer dan 38 procent van de totale hoeveelheid fietspadkilometers op dit type wegen.
Structurele en tijdelijke oplossingen
Voor de zomer wil minister De Ridder haar geïntegreerd investeringsprogramma (GIP) voorstellen voor de komende tien jaar, waarbij de investeringen voor alle mobiliteitsdomeinen en openbare werken worden uitgetekend. Voor Vanden Berghe is het vanzelfsprekend dat veilige fietsinfrastructuur daarbij hoort. "Er is nood aan een concreet investeringsplan in veilige fietspaden, met prioriteit voor het wegwerken van die moordstrookjes", benadrukt Vanden Berghe. "Deze onveilige situatie sleept al veel te lang aan, 't is hoog tijd dat deze minister hier eindelijk werk van maakt."
Vanden Berghe is er zich bewust van dat niet elke gewestweg met een moordstrookje morgen opengebroken en heraangelegd kan worden en reikt tijdelijke oplossingen aan. "Wij lachen niet met verkeersveiligheid en dringen erop aan dat de minister dit eindelijk serieus gaat nemen. Door bijvoorbeeld tijdelijk betonblokken te plaatsen, of de maximumsnelheid op wegen met moordstrookjes te verlagen kan de fietsveiligheid in sneltempo omhoog. Ons is dat het leven van fietsers meer dan waard, ik hoop dat de minister dat ook vindt."