Vlaamse regering schroeft steun voor vergroening vrachtwagens fors terug

03 Juni 2026

Vlaamse regering schroeft steun voor vergroening vrachtwagens fors terug

"De Vlaamse regering schrapt alle steun om te vergroenen, wat de Vlaamse bedrijven een groot concurrentieel nadeel geeft ten opzichte van onze buurlanden"

Terwijl steeds meer Vlaamse transportondernemingen failliet gaan en een vergroening van de sector urgenter is dan ooit, schroeft de Vlaamse regering de financiële prikkels om te vergroenen af. "Vorig jaar gingen 273 Vlaamse transportondernemingen failliet. Alleen al in de eerste drie maanden van dit jaar kwamen er daar nog 76 bij. Het toont hoe hoog de nood is om de transportsector te vergroenen en naar een duurzame toekomst te helpen", klinkt het bij Groen-parlementlid Bogdan Vanden Berghe. "De Vlaamse regering schrapt echter alle steun om te vergroenen, wat de Vlaamse bedrijven een groot concurrentieel nadeel geeft ten opzichte van onze buurlanden", waarschuwt hij.

Eind vorig jaar, op 22 december 2025 besliste minister Brouns om de Ecologiepremie+ af te schaffen voor elektrische vrachtwagens. Een KMO die een elektrische vrachtwagen van 400.000 euro kocht, kon tot 140.000 euro subsidie krijgen. Vanaf 1 januari 2026: nul. Daarnaast wordt ook de vrijstelling van de infrastructuurheffing voor zero-emissievrachtwagens afgebouwd: van 100% in 2025 naar 0% in 2030. "De transportsector vergroent enorm langzaam. Terwijl gebouwen en industrie stelselmatig hun CO2-uitstoot verminderen, rijdt transport in Vlaanderen nagenoeg even vuil als twintig jaar geleden. Met deze twee beslissingen trekt de Vlaamse regering een streep door belangrijke prikkels voor onze KMO's om over te schakelen op elektrisch vervoer. Dat is een groot verschil met onze buurlanden, waar wel sterk ingezet wordt op vergroeningsmaatregelen", aldus Vanden Berghe uit.

Het schrappen van de elektrificatieprikkels komt op het slechtst mogelijke moment: net nu de premies geschrapt zijn, voert de Vlaamse regering op 1 juli een nieuwe CO2-heffing in voor vrachtwagens. "Wie vervuilt, betaalt. Dat principe is correct, maar maakt flankerende maatregelen eens te urgenter om onze transportbedrijven de omslag te helpen doen maken. Dat is het principe van de stok en de wortel. Alleen zien we hier dat de wortel wordt weggenomen en alleen de stok overblijft", klinkt het kritisch bij Vanden Berghe. Het geld dat die heffing opbrengt zal bovendien niet terugvloeien naar de sector om hen te helpen vergroenen, maar ziet de Vlaamse regering als extra inkomsten om haar begroting op te smukken.

In een antwoord op een vraag van Vanden Berghe over de geschrapte steunmaatregelen, antwoordde De Ridder dat ze voor micro-ondernemingen - ondernemingen kleiner dan de getroffen KMO's - meer budget zal vrijmaken voor de aankoop van elektrische vrachtwagens. Het budget is niet min en gaat van 2,9 miljoen euro in 2026 tot 7,4 miljoen in 2030. Alleen haalt de minister dat geld uit een pot die daar totaal niet voor bedoeld is: minister De Ridder wil dat geld halen uit het Sociaal Klimaatfonds. "Europees geld dat specifiek bedoeld is om mensen te helpen die verhoging van de brandstofprijzen het hardst voelen, om de Vlaamse gezinnen te beschermen tegen stijgende prijzen, wil de Vlaamse regering nu inzetten voor camionbons voor een beperkt aantal ondernemingen. En dat allemaal terwijl de regering haar eigen middelen om de transportsector te ondersteunen volledig heeft geschrapt. Cynischer kan bijna niet", Vanden Berghe.

Vanden Berghe dringt er bij de regering op aan het beleid bij te sturen zodat de noodlijdende transportsector de nodige steun krijgt om de omslag te maken, zonder daarvoor sociaal klimaatgeld te gebruiken.