Groen wil kleinere kleuterklassen: "25 is teveel"

01 Juni 2026

Groen wil kleinere kleuterklassen:

"Bij elk gesprek dat ik heb met kleuterleerkrachten komt dit als eerste naar voren. Kleuterklassen van meer dan 25 kleuters zorgen ervoor dat kleuterleerkrachten verdrinken én dat kwetsbare kleuters uit de boot vallen."

Nieuw internationaal onderzoek bevestigt wat kleuterleerkrachten en ouders al lang aanvoelen: de sociale kloof is nergens zo groot als bij ons, en té grote klasgroepen spelen daarin een belangrijke rol. Groen-parlementslid Kim Buyst pleit voor kleinere klassen in het kleuteronderwijs."Hoe kan een leerkracht elk kind de aandacht en uitdaging geven die het nodig heeft als ze in hun eentje verantwoordelijk zijn voor 25 of meer kleuters? Dat gáát simpelweg niet, 25 is teveel"

De OESO-studie bij 2.400 vijfjarigen in 200 Vlaamse kleuterscholen toont aan dat kleuters uit kansarme gezinnen of anderstalige thuissituaties op bijna alle domeinen significant lager scoren dan hun leeftijdsgenoten, en dat die kloof in Vlaanderen groter is dan in alle andere deelnemende landen.  Buyst: "Bij elk gesprek dat ik heb met kleuterleerkrachten komt dit als eerste naar voren. Kleuterklassen van meer dan 25 kleuters zorgen ervoor dat kleuterleerkrachten verdrinken én dat kwetsbare kleuters uit de boot vallen. Kinderen uit kwetsbare gezinnen starten zo aan de lagere school met een grote achterstand dan wie opgroeit in een kansrijk gezin."

Groen wil dat de klasgrootte meegroeit met het kind. Buyst: "De overgang van de kinderopvang, met maximaal acht kinderen per begeleider, naar een instapklas met soms meer dan 25 kleuters, is voor veel jonge kinderen een overweldigende schok. 25 is teveel. Groen stelt voor: meegroeiklassen. De klassen groeien mee met het kind. We beperken de instapklas tot dertien kleuters per leerkracht en de maximum in de derde kleuterklas leggen we op achttien kleuters. Dat standpunt wordt breed gedeeld: uit een bevraging van Groen bij bijna duizend leerkrachten, waarvan 212 kleuterleerkrachten, blijkt dat maar liefst 92 procent pleit voor klassen van maximaal achttien leerlingen."

 Groen heeft kritiek op het beleid van Demir. "Ze verhoogt stelselmatig de druk op leerkrachten om meer in te zetten op taalstimulering en klasmanagement, maar die doelstellingen zijn alleen mogelijk met meer handen in de klas", aldus Buyst. "Investeren in de kleuterklas is de meest rendabele investering die een overheid kan doen: het verkleint de ongelijkheid nog voor die echt kan ontstaan."

Buyst besluit: "Kleinere klassen zijn een win voor iedereen. Kleuters voelen zich meer geborgen en worden minder overprikkeld. Leerkrachten hoeven minder te focussen op overleven tussen alle zorgvragen en krijgen opnieuw tijd om kinderen te ondersteunen en uit te dagen. Ouders krijgen een minder overprikkeld kind terug na school."