Groen: "Benoeming ex-Dexia CEO Axel Miller is slag in het gezicht van elke Belg"
25 Maart 2026
"De CEO die verantwoordelijk was voor het roekeloze en megalomane beleid dat leidde tot haar ondergang, en onze economie op de rand van de afgrond bracht, wordt nu omwille van zijn financiële ervaring naar voren geschoven om de gedeeltelijke privatisering van de bank en het beheer van de bad bank mee in goede banen te leiden."
Groen-Kamerlid Meyrem Almaci roept de regering op om niet in te stemmen met de voordracht van Axel Miller als voorzitter van de federale participatiemaatschappij SFPIM. MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez droeg zijn voormalige kabinetschef woensdag voor via X. Miller was als CEO van Dexia mee verantwoordelijk voor de ondergang van de bank tijdens de financiële crisis begin jaren 2000, waarbij miljarden euro's belastinggeld nodig waren om de bank te redden. "Dit is een slag in het gezicht van elke Belg. Miller voordragen is een dikke middelvinger tonen aan de bevolking die destijds financieel moest bijspringen en wat Dexia betreft, nog tot 2031. Dat je dit durft, zegt alles over de onderlat van deze regering", reageert Almaci.
Als voorzitter van de SFPIM zou Miller een rol spelen in de gedeeltelijke privatisering van Belfius, de vroegere Dexia Bank België die met belastinggeld werd gered. Almaci, die zich destijds vanuit het parlement intensief bezighield met het Dexia-debacle, noemt de voordracht "ronduit pervers" en "meerdere bruggen te ver". Voor de zogenaamde bad bank staat de Belgische staat bovendien nog steeds grotendeels garant, tot minstens 2031. Ze roept de regering op om de voordracht niet goed te keuren en vraagt Miller zelf om zich terug te trekken.
"De CEO die verantwoordelijk was voor het roekeloze en megalomane beleid dat leidde tot haar ondergang, en onze economie op de rand van de afgrond bracht, wordt nu omwille van zijn financiële ervaring naar voren geschoven om de gedeeltelijke privatisering van de bank en het beheer van de bad bank mee in goede banen te leiden. De bevolking kreeg een stevige knauw in haar koopkracht en met tegenzin moesten ettelijke miljarden belastinggeld worden vrijgemaakt om de bank te redden. Die CEO van toen, die nooit voor zijn verantwoordelijkheid werd gesteld, mag zo via de voordeur terug binnen? Je moet maar durven als partij", zegt Almaci.
Almaci kondigt aan dat ze minister van Financiën Jan Jambon (N-VA) zal bevragen over de kwestie. Jambon zat als parlementslid van de oppositie zelf in de bijzondere Kamercommissie Dexia, en de N-VA pleitte toen voor de gerechtelijke vervolging van de Dexia-top. "Jambon was fractieleider toen de N-VA ten tijde van de Dexia-commissie samen met ons de Dexia-top wilde vervolgen. Mocht dat effectief gebeurd zijn, dan zou Miller vandaag zelfs niet voorgedragen kunnen worden", besluit Almaci.