Groen wil een Big Tech-bijdrage "Een eerlijke bijdrage van de tech bros voor hun miljardenwinst"

26 Juni 2026

Groen wil een Big Tech-bijdrage

"Elke Belgische zelfstandige moet hier belastingen betalen, waarom dan niet de grootste techbedrijven ter wereld?"

Groen wil grote digitale bedrijven als Google, Meta en Amazon verplichten eerlijk bij te dragen aan de Belgische schatkist, een zogeheten Big Tech-bijdrage. "Techbedrijven verdienen miljarden op onze markt, met onze data en onze infrastructuur, maar betalen hier nauwelijks belastingen. Dat is onrechtvaardig tegenover elke Belg die netjes zijn belastingen betaalt, en tegenover elke ondernemer die wél eerlijk bijdraagt aan onze samenleving," zegt Groen-parlementslid Dieter Van Besien.

Het voorstel past de bestaande vennootschapsbelasting aan, zodat bedrijven ook belastbaar worden in België op basis van hun digitale aanwezigheid, zelfs zonder fysiek kantoor of personeel. "Bedrijfsmodellen van veel van de grootste bedrijven ter wereld bestonden dertig jaar geleden nog niet. Toch is de manier waarop we bedrijven belasten nog grotendeels dezelfde als in de vorige eeuw. Ons belastingsysteem vertrekt nog altijd van fysieke aanwezigheid, gebouwen en personeel, terwijl waarde vandaag steeds vaker digitaal wordt gecreëerd: via gebruikers, data, online transacties en platformen. Grote techbedrijven kunnen zo enorme winsten halen op onze markt zonder hier een faire bijdrage te leveren. Dat willen wij veranderen," legt Van Besien uit.

Het voorstel is bewust breed opgevat en dekt vijf types van digitale zakenmodellen: van gratis platformen zoals TikTok en Facebook over streamingdiensten als Netflix tot e-commercespelers als Shein, Temu en Alibaba, en dienstplatformen als Uber en Booking. "Elke Belgische zelfstandige moet hier belastingen betalen, waarom dan niet de grootste techbedrijven ter wereld? We willen eerlijke concurrentie en meer rechtvaardigheid. Zo beschermen we onze lokale bedrijven en zorgen we ervoor dat er iets van al die miljardenwinsten van die multinationals terugvloeit naar onze samenleving," aldus Van Besien.

De timing is relevant: het federale regeerakkoord van de Arizona-regering voorziet zelf in een unilaterale digitaks tegen uiterlijk 2027 als er geen internationale overeenkomst komt, maar tot nu toe blijft elk concreet initiatief uit. Met dit wetsvoorstel wil Groen dat debat in beweging brengen."Arizona gaat het geld halen bij gewone mensen en kleine bedrijven, terwijl Big Tech miljarden verdient met activiteiten op onze markt, en daar zo goed als geen belastingen op betaalt. De Big Tech-bijdrage heeft een potentiële opbrengst van miljarden euro's die de Arizona-regering zou kunnen gebruiken in plaats van de gewone mensen te treffen met hun harde besparingen. Een eerlijke bijdrage voor multinationals die hier gigantisch veel geld verdienen, is de logica zelve", besluit Van Besien.