Groen betreurt filerecord: dagelijks minstens uur lang duizend kilometer file

28 Maart 2025

Groen betreurt filerecord: dagelijks minstens uur lang duizend kilometer file

"Dringend meer investeren in alternatieven voor de wagen en eindelijk de politieke moed tonen om werk te maken van een slimme kilometerheffing, dat is nu nodig. Dat is goed voor de economie én voor het klimaat."

Statistiek Vlaanderen publiceerde nieuwe filecijfers die meteen het vorige record aan diggelen slaan: elke dag is er minstens een uur lang bijna 1000 kilometer file op onze wegen. "We verspillen massaal tijd en geld in de file. Dit nieuw record is een triest dieptepunt dat aantoont dat er dringend actie nodig is", benadrukt Groen-parlementslid Bogdan Vanden Berghe. "Dringend meer investeren in alternatieven voor de wagen en eindelijk de politieke moed tonen om werk te maken van een slimme kilometerheffing, dat is nu nodig. Dat is goed voor de economie én voor het klimaat."

"Onze wegen zijn compleet verzadigd en kunnen het massale autoverkeer niet meer aan. Als we die files aanpakken, zorgen we er niet alleen voor dat veel mensen tijd winnen die ze beter kunnen spenderen, ook is minder autoverkeer beter voor de luchtkwaliteit, het klimaat en voor onze economie, want files kosten ons land nu meer dan 5 miljard euro per jaar", aldus Vanden Berghe. "Files aanpakken zorgt alleen maar voor winsten."

Inzetten op alternatieven
Volgens het Groen-parlementslid zijn er voor de hand liggende oplossingen, maar ontbreekt de politieke visie en moed bij de Arizona-partijen op Vlaams en federaal niveau om er werk van te maken. "De fiets en het openbaar vervoer zijn de beste bondgenoten in de strijd tegen files. Als je die alternatieven aantrekkelijker wil maken, dan zijn er nog bijkomende investeringen nodig in veilige fietspaden en in het openbaar vervoer."

De ambitie van de Vlaamse regering ligt echter bedroevend laag. Vanden Berghe: "De regering streeft ernaar dat 50 procent van de verplaatsingen tegen 2030 met een ander vervoersmiddel dan de wagen gebeurt, de zogenaamde modal shift, maar volgens onderzoek zitten we nu al aan 49 procent. Met een ambitie van 1 procent zal de regering het fileprobleem niet oplossen."

Slimme kilometerheffing
Een bijkomende voor de hand liggende maatregel is de invoering van een slimme kilometerheffing die gedragsturend werkt, maar die wordt zelfs niet besproken. Met zo'n kilometerheffing zouden autobestuurders niet langer verkeersbelasting betalen, een bedrag dat nu voor elke persoon die een auto heeft gelijk is, maar alleen nog betalen voor de kilometers die ze effectief met de wagen rijden.

"In het verleden heeft elke Arizona-partij al verklaard dat een slimme kilometerheffing een goed idee zou zijn en het fileprobleem zou aanpakken. Maar wanneer er dan daagvlak voor gecreëerd moet worden, trekken ze hun staart in. Minister De Ridder van N-VA wil zelfs het debat niet aangaan", aldus Vanden Berghe. "Nochtans zou zo'n kilometerheffing, die de geldende verkeersbelasting zou vervangen, voor veel mensen ook een positief financieel effect hebben doordat je alleen nog maar belasting betaalt voor de kilometers die je effectief rijdt. Om nog maar te zwijgen van de tijd die we zouden winnen doordat de files afnemen en de winst voor onze economie en het klimaat", besluit Vanden Berghe.