Demir zet levenslijn stop tussen scholen en cultuursector

16 Mei 2025

Demir zet levenslijn stop tussen scholen en cultuursector

"Dit is een harde en onverwachte aanslag op de schaarse middelen van cultuureducatie."

Minister van onderwijs Zuhal Demir heeft het dynamoproject stopgezet. Voor de onderwijsactoren en de culturele sector die hard begaan zijn met cultuureducatie komt deze beslissing als een donderslag bij heldere hemel. “Dit is een harde en onverwachte aanslag op de schaarse middelen van cultuureducatie. Ik ben benieuwd of minister van Cultuur Caroline Gennez akkoord is met deze beslissing. Dit brengt de plaats van cultuur in het onderwijspakket in gedrang”, vindt Groen-parlementslid Bram Jaques.

Het dynamoproject is een cruciaal ondersteuningskanaal waarbij scholen ondersteuning krijgen om samen met een kunstenaar of cultuureducatieve organisatie een artistiek project te realiseren. In 2024 ging het om 526 980 euro voor 165 projecten. De afgelopen 10 jaar leidde deze ondersteuningsformule tot bijna 2 500 projecten met een investering van ongeveer 4,5 miljoen euro. Groen vroeg in 2024 cijfers op over deze projecten: er werden in die periode meer dan 200 000 deelnemers bereikt. Jaques: “Het dynamoproject is een efficiënte methode om acute noden in het onderwijs aan te vullen. Kunst- en cultuureducatie op school is voor vele kinderen en jongeren de makkelijkste en vaak ook énige toegangspoort tot cultuur. Ik kan me echt niet voorstellen dat deze Vlaamse regering dat overbodig vindt?”

Met dit projectfonds ontvangen scholen maximum 2000€ per schooljaar om met een kunstenaar of kunstorganisatie in zee te gaan. Het gaat dus om bescheiden subsidies per project, opgezet met partners uit de buurt, zoals een theaterhuis dat via theaterworkshops gedurende verschillende dagen voor extra aandacht voor Nederlands in de klas zorgt. De toelage wordt ingezet om de docent te betalen. Het voorafgaande creatieve werk is op conto van het theaterhuis.

Jaques vraagt om deze maatregel terug te draaien: “Er zit geen logica in enerzijds eisen dat de kwaliteit van het onderwijs drastisch moet verbeteren en dan anderzijds essentiële culturele initiatieven die zowel een meerwaarde zijn voor het onderwijs als het culturele veld de das om te doen. Cultuur op school dreigt echt in het verdomhoekje terecht te komen. Onterecht, want cultuureducatie is cruciaal voor de ontwikkeling van innovatief en kritisch denken bij onze kinderen en jongeren."