Groen dringt aan op hervatting Belgische evacuaties uit Gaza

08 Mei 2026

Groen dringt aan op hervatting Belgische evacuaties uit Gaza

"Mensen die mogelijk recht hebben op een evacuatie naar ons land zitten vast in de hel. En deze regering doet niks, zelfs hun namen verzamelen doet ze niet."

De federale regering doet geen inspanningen meer om mensen die daar recht op hebben, te evacueren uit Gaza. De federale regering met N-VA, cd&v en Vooruit heeft de evacuatielijst in april 2025 bevroren: sinds dan zijn nieuwe aanmeldingen niet meer mogelijk. "Gaza is de hel op aarde. Ook mensen die recht hebben op evacuatie naar België zitten er vast", luidt Groen-Kamerlid Meyrem Almaci de alarmbel. "Wij willen dat de regering aanmeldingen weer toestaat én ook de inspanningen opdrijft om de mensen die recht hebben op evacuatie zo snel mogelijk in veiligheid te brengen."

Sinds het begin van genocide in Gaza werden enkele honderden mensen geëvacueerd uit Gaza door ons land. Eind april werd de lijst voor evacuatievragen echter bevroren: wie op die datum op de lijst stond werd nog verder geholpen, maar sinds dan zijn nieuwe aanmeldingen volledig onmogelijk, laat staan dat er diplomatieke inspanningen gebeuren om mensen uit Gaza weg te krijgen.

"Door de illegale oorlog in Iran is de aandacht voor Gaza verzwakt, maar de genocide gaat daar onverminderd voort. Mensen in Gaza die zo lang mogelijk thuis wilden blijven en nu recent pas beslisten dat ze willen proberen vluchten, mogen dat niet meer. Ook wie een visumaanvraag lopen had en dat visum ontving na april vorig jaar, heeft wel de nodige toestemming om naar ons land te komen, maar kan zich dus niet meer aanmelden", licht Almaci toe. "Mensen die mogelijk recht hebben op een evacuatie naar ons land zitten vast in de hel. En deze regering doet niks, zelfs hun namen verzamelen doet ze niet. Laat staan dat ze een inspanning levert om hen uit Gaza weg te krijgen."

De lijst voor aanmeldingen opnieuw openzetten, is volgens Almaci het absolute minimum. Doordat die nu al bijna een jaar afgesloten is, dreigt nu ook het visum te vervallen van mensen die dat al in hun bezit hadden en daar een lange en complexe procedure voor doorliepen. "Mensen die hemel en aarde bewogen voor de nodige papieren dreigen terug naar af gestuurd te worden omdat hun visum vervalt voor ze hulp krijgen van onze regering", waarschuwt Almaci. "Mensen weten totaal niet waar ze aan toe zijn. Komt er een oplossing voor wie al een visum had? Welke mensen hebben voor deze regering recht op evacuatie? Het zijn allemaal onbeantwoorde vragen die in dit geval gaan over leven of dood en waar geen enkele communicatie over gebeurt."

Daarnaast hamert het Groen-Kamerlid erop om de nodige soepelheid te hanteren bij de behandeling van visa. Aanvragen van humanitaire visa bijvoorbeeld zouden via mail toegestaan moeten zijn, net zoals de afgifte. Momenteel kan alleen de aanvraag van een visum voor gezinshereniging vanuit Gaza online aangevraagd worden, waarna het fysiek opgehaald moet worden. "Mensen in Gaza kunnen niet zomaar eventjes naar het dichtstbijzijnde consulaat reizen, daar hoef ik geen tekening bij te maken. Een zekere soepelheid is hier noodzakelijk", aldus nog Almaci.