Groen: Gratis vervuilen lost onze industriecrisis niet op
12 Februari 2026
"De Wever wil bedrijven langer gratis laten vervuilen. Maar het CO2-emissiehandelssysteem (ETS) is net de motor van onze industriële modernisering. Wie het CO2-emissiehandelssysteem afzwakt, straft de bedrijven die al geïnvesteerd hebben in vergroening en geeft een vrijgeleide aan wie blijft vervuilen."
Brussel, 12 februari 2026 - De informele Europese top in Alden Biesen is achter de rug. Europese leiders spraken over de toekomst van de industrie en de concurrentiepositie van Europa. Europarlementslid Sara Matthieu (Groen) reageert scherp op De Wevers pleidooi voor gratis uitstootrechten: "De Wever wil bedrijven langer gratis laten vervuilen. Maar het CO2-emissiehandelssysteem (ETS) is net de motor van onze industriële modernisering. Wie het CO2-emissiehandelssysteem afzwakt, straft de bedrijven die al geïnvesteerd hebben in vergroening en geeft een vrijgeleide aan wie blijft vervuilen."
Matthieu wijst erop dat De Wever de verkeerde diagnose stelt. "97,5 procent van de uitstootrechten is vandaag nog altijd gratis. De crisis in de staal- en chemiesector komt niet van de CO2-prijs. Die komt van dure fossiele energie, verouderde installaties en jarenlang uitgestelde investeringen. De Belgische chemie heeft de voorbije 15 jaar trouwens niet betaald voor het ETS, ze heeft erop verdiend: ze kreeg meer uitstootrechten dan ze uitstoot en heeft die kunnen verkopen. Dat De Wever nu het ETS viseert, toont aan dat hij de verkeerde diagnose stelt."
Matthieu is het wel eens met von der Leyen dat lidstaten hun ETS-inkomsten beter moeten inzetten. "Veel lidstaten investeren amper 5 procent van hun ETS-inkomsten terug in de vergroening van hun industrie. De oplossing is niet het ETS uitkleden, maar die opbrengsten volledig herinvesteren in de industrie. En daarbovenop massaal investeren via gemeenschappelijke Europese leningen, samen lenen we goedkoper dan ieder land apart. Net zoals Amerika massaal investeerde in zijn eigen industrie, moeten wij dat ook doen. Kijk naar de staalsector: China bouwde de voorbije jaren gloednieuwe elektrische hoogovens, terwijl wij nog draaien op oude, fossiele installaties van decennia geleden. Zo verliezen we de concurrentiestrijd niet door te veel regels, maar door te weinig te investeren."
"Gratis uitstootrechten verlengen en tegelijk importeurs laten betalen via de koolstofgrensheffing CBAM: zo riskeren we handelsconflicten," besluit Matthieu. "Maar er is nog iets belangrijker. Bedrijven die de voorbije jaren geïnvesteerd hebben in vergroening, deden dat op basis van duidelijke spelregels. Die finishlijn nu verplaatsen is een belofte breken aan onze eigen industrie."
Wat Europa wel nodig heeft
"Onze bedrijven zijn klaar om vooruit te gaan, maar ze missen financiering en investeringszekerheid," vervolgt Matthieu. "De Europese Centrale Bank is duidelijk: we hebben 510 miljard aan publieke investeringen nodig. Terwijl Trump ons wil destabiliseren en China onze markt overspoelt met goedkope producten gemaakt met staatsteun, moet Europa de naïviteit van zich afschudden."
"Als overheden opdrachten uitschrijven of subsidies uitdelen, moet dat geld naar Europese producenten gaan, niet naar Chinese of Amerikaanse. Onze collectieve koopkracht is enorm, laten we die benutten. En we moeten onze markt beter beschermen tegen oneerlijke concurrentie."
"De energieprijzen moeten dringend naar beneden, maar laat u niet wijsmaken dat Amerikaans gas de oplossing is," besluit Matthieu. "Trump wil niet liever dan dat Europa aan het infuus blijft hangen van zijn fossiele energie. Europese bedrijven betalen al drie keer meer voor gas dan Amerikaanse. Hernieuwbare energie is de enige energie die we zelf in handen hebben én de goedkoopste."