Commissie beloont achterblijvers en bestraft klimaatkoplopers in auto-industrie

08 Mei 2025

Commissie beloont achterblijvers en bestraft klimaatkoplopers in auto-industrie

"De Europese Commissie kiest voor de winst van autofabrikanten die achterblijven boven betaalbare elektrische auto's voor gewone mensen. Dat is niet alleen slecht voor het klimaat, maar ook voor de portemonnee van de Belgische gezinnen."

Straatsburg, 8 mei 2025 - Autofabrikanten moeten hun klimaatdoelen voor 2025 niet langer halen. De Europese Commissie stelt voor dat ze hun klimaatdoelen mogen spreiden over drie jaar (2025-2027). Deze week stemt het Europees Parlement over dit voorstel, Europarlementslid Sara Matthieu reageert bezorgd: "De Europese Commissie kiest voor de winst van autofabrikanten die achterblijven boven betaalbare elektrische auto's voor gewone mensen. Dat is niet alleen slecht voor het klimaat, maar ook voor de portemonnee van de Belgische gezinnen."

Volgens Matthieu is de vertraging slecht nieuws op drie fronten: "Om hun klimaatddoelen te halen zouden autofabrikanten elektrische wagens verkopen met fikse kortingen. De consument zal die kortingen niet krijgen. Ten tweede worden fabrikanten die amper hebben geïnvesteerd in elektrische voertuigen beloond. Fabrikanten zoals Volvo, die de klimaatdoelen wél zouden halen, worden benadeeld. Laat Volvo nu nét de enige wagenproducent in België zijn die volop mensen aanwerft om in Gent het elektrische model EX30 te bouwen. Ten derde is het klimaat de dupe, want het verzwakken van klimaatbeleid tijdens een klimaatcrisis is onverantwoord."

Blijvende afhankelijkheid fossiele grondstoffen

Uit cijfers van de Commissie blijkt nochtans dat de huidige doelen haalbaar zijn. BMW haalde in februari 2025 al zijn doelstellingen voor dit jaar, en merken als Mercedes, Volvo en Kia zaten er dichtbij. Zelfs de baas van Stellantis pleit openlijk tegen uitstel. Matthieu: "Door dit voorstel zullen er meer benzine- en dieselauto's en minder elektrische auto's verkocht worden in de komende drie jaar. De extra CO2-uitstoot die dit veroorzaakt is vergelijkbaar met wat een heel land als Denemarken of Griekenland in een jaar uitstoot. Europa moet ook €10-20 miljard extra aan brandstof importeren. Ik blijf in het Europees Parlement strijden voor ambitieuze klimaatdoelen die autofabrikanten aansporen tot actie. Deze bedrijven hebben al de technologie om betaalbare elektrische auto's te maken. België moet zich in de Raad verzetten tegen deze onnodige verzwakking," besluit Matthieu.