Inzet Masters Basisonderwijs blijft onduidelijk.
21 Maart 2025

"Wat is de visie van de minister over de inzet van masters in het basisonderwijs? Welke rol zullen zij concreet kunnen opnemen? Hoe zullen masters in het basisonderwijs anders verloond worden dan hun collega-bachelors? De minister moet het antwoord schuldig blijven. Dat is niet motiverend voor de studenten die aan die opleiding willen beginnen."
De vorige regering voerde de master basisonderwijs in. Sinds dit schooljaar kunnen studenten al een voorbereidend schakeljaar volgen, het volgend schooljaar zal de masteropleiding zelf van start gaan. De Vlaamse regering weet echter nog steeds niet wat die studenten eenmaal een diploma op zak kunnen gaan doen, hoe ze worden ingezet en welke verloning daar tegenover staat. Groen-parlementslid Kim Buyst: "Dit is onprofessioneel en slechte reclame voor de opleiding."
Terwijl het nieuwe academiejaar voor de deur staat, blijft minister van Onderwijs Zuhal Demir in het ongewisse over de inzet en verloning van de toekomstige afgestudeerden van deze opleiding. De opleiding wordt vanaf september 2025 aangeboden, maar de minister heeft nog steeds geen antwoord op cruciale vragen over de concrete invulling van de job. Buyst: "Wat is de visie van de minister over de inzet van masters in het basisonderwijs? Welke rol zullen zij concreet kunnen opnemen? Hoe zullen masters in het basisonderwijs anders verloond worden dan hun collega-bachelors? De minister moet het antwoord schuldig blijven. Dat is niet motiverend voor de studenten die aan die opleiding willen beginnen."
De Master Basisonderwijs werd oorspronkelijk gelanceerd door voormalig minister van onderwijs Ben Weyts met de belofte de onderwijskwaliteit te verhogen en het lerarenberoep aantrekkelijker te maken. De bedoeling was om schoolteams te versterken met hoger opgeleide professionals, die een hogere verloning zouden ontvangen. Buyst: "Enkele maanden voor de start van het nieuwe academiejaar, is er nog steeds geen duidelijkheid over hoe de afgestudeerden van deze opleiding daadwerkelijk ingezet zullen worden en welke rol ze zullen vervullen in de scholen, laat staan hoeveel ze verdienen. Het is ronduit slechte reclame voor deze opleiding. Waarom zou je aan iets beginnen als je nog niet weet wat je er nadien mee kan doen?” vraagt Kim Buyst zich af.
Volgens Buyst is dit symptomatisch voor het beleid op vlak van onderwijs van de afgelopen jaren: “Typisch N-VA op onderwijs: allerlei dingen aankondigingen, maar zonder een duidelijke visie of plan. De minister moet eindelijk duidelijk maken welke rol deze masters in het basisonderwijs zullen vervullen en hoe ze gepast vergoed zullen worden."
Groen pleit ervoor dat de Masters Basisonderwijs een rol krijgen in de versterking van schoolteams. Buyst: "Zij zijn pedagogisch sterker opgeleid en kunnen zo expertise binnenbrengen om de onderwijskwaliteit mee op te krikken. Zij zorgen voor een meer divers lerarenkorps, doordat ze meer expertise mee binnenbrengen. Belangrijk is natuurlijk dat ze nuttig zijn voor dat korps, en dat kan bijvoorbeeld door ze mee beleidsmatig te laten nadenken."