Groen: "Demir organiseert chaos in ons onderwijs"

03 Juli 2025

Groen:

"Minister Demir maakt van de minimumdoelen een paradepaardje, maar vergeet dat kinderen geen proefkonijnen zijn. Geef leerkrachten, leerlingen en ouders één jaar extra voorbereidingstijd om jaren chaos in de klaslokalen te voorkomen.", zegt Vlaams parlementslid Kim Buyst.

"De snelheid waarmee Demir de nieuwe minimumdoelen probeert door te drukken is ronduit problematisch," zegt Vlaams Parlementslid Kim Buyst. De huidige plannen creëren volgens Buyst bovendien een onwerkbare situatie. Leerkrachten in de lagere school moeten voor het ene vak nieuwe leerplannen gebruiken en voor andere vakken nog de oude plannen, wat zorgt voor extra werkdruk. In het secundair onderwijs krijgen leerkrachten klassen waar sommige leerlingen wel en andere niet de nieuwe minimumdoelen hebben meegekregen. Ook ouders die verhuizen, lopen het risico dat hun kinderen plots in een klas belanden waar al met de nieuwe minimumdoelen wordt gewerkt. Buyst: "Ik spreek uit ervaring als ex-leerkracht: de snelheid waarmee Demir dit doordrukt is onwerkbaar. Leerkrachten, leerlingen en ouders zijn ongerust, en terecht. Dit dreigt echt de kwaliteit van ons onderwijs te ondergraven."

"Minister Demir maakt van de minimumdoelen een paradepaardje, maar vergeet dat kinderen geen proefkonijnen zijn."

De nieuwe minimumdoelen worden nodeloos ingewikkeld ingevoerd en leiden tot absurde situaties. Scholieren geboren in 2017 zullen in het 5e leerjaar plots nieuwe minimumdoelen krijgen, terwijl zij niet de noodzakelijke basiskennis hebben gekregen in de voorgaande jaren. Omdat de leerstof verder opbouwt per leerjaar krijg je problemen zodra een leerling moet zittenblijven. Die leerling komt dan in een heel ander traject terecht, dat gebouwd is op voorkennis dat die leerling niet kreeg in de voorgaande jaren. Buyst: "Natuurlijk maakt iedereen zich zorgen, hierdoor dreigen heel veel scholieren uit de boot te vallen. Het hoeft niet zo complex te zijn, je kan de minimumdoelen stapsgewijs invoeren, jaar per jaar."

"Goed onderwijs bouw je laag per laag op, niet door alles tegelijk door elkaar te gooien."

Groen stelt in het Vlaams Parlement een logisch alternatief voor: één extra overgangsjaar om de minimumdoelen volledig op punt te stellen, leerplannen en lesmateriaal te ontwikkelen, en leerkrachten bijscholing te geven. Vanaf september 2026 zouden de minimumdoelen dan starten bij de kleuters en het eerste leerjaar, om de jaren daarna stapsgewijs te volgen. "Eén extra jaar voorbereiding bespaart ons jaren chaos in de klas," besluit Buyst. "De minimumdoelen zijn enorm belangrijk en kunnen een gamechanger zijn, maar dan moeten we ze wel logisch en overzichtelijk invoeren, met respect voor leerkrachten, leerlingen en ouders."

Schrijf je in voor Kims nieuwsbrief en volg het onderwijsnieuws op de voet