Nieuwe studie toont positieve impact slimme kilometerheffing

19 April 2025

Nieuwe studie toont positieve impact slimme kilometerheffing

"De files terugdringen levert een directe winst op voor onze economie en het klimaat. Maar in plaats van dit wetenschappelijk advies ter harte te nemen, probeerde de regering het rapport weg te moffelen."

Uit een recente studie van Transport & Mobility Leuven blijkt duidelijk dat een slimme kilometerheffing een oplossing biedt voor de gigantische filedruk in Vlaanderen. Onlangs bleek nog dat een nieuw filerecord gebroken werd met dagelijks minstens een uur lang bijna 1000 kilometer file. "Dit rapport toont duidelijk dat de Vlaamse regering een unieke kans laat zitten om het fileprobleem aan te pakken", aldus Groen-parlementslid Bogdan Vanden Berghe. "De files terugdringen levert een directe winst op voor onze economie en het klimaat. Maar in plaats van dit wetenschappelijk advies ter harte te nemen, probeerde de regering het rapport weg te moffelen."

De studie, die vorige zomer werd afgerond maar door de Vlaamse regering niet publiek werd gemaakt, toont nu dat zo'n kilometerheffing de files fors zou kunnen terugdringen: een gerichte kilometerheffing kan onze files met maar liefst 11,3 procent reduceren tijdens spitsuren. Vanden Berghe: "Bovendien zou het systeem, dat voor een belastingsverschuiving zorgt van bezit van de auto naar gebruik van de auto voor maar liefst 80 procent van de auto-eigenaars financieel voordelig zijn, terwijl iemand die nu één keer per week naar de supermarkt rijdt, evenveel betaalt als iemand die elke dag honderden kilometers rijdt."

De Vlaamse wegen zijn vandaag compleet verzadigd. "We verspillen met z'n allen massaal veel tijd in de file. Bovendien komen de files met grote kosten voor onze economie en het klimaat. De kilometerheffing biedt daar een concrete oplossing voor."

Het Groen-parlementslid benadrukt dat het de taak van de Vlaamse regering is om draagvlak te creëren. Ook daarvoor biedt het rapport handvaten, door verschillende scenario's voor te stellen, waarbij gewerkt kan worden in fases. Vanden Berghe: "De cijfers in het rapport liegen er niet om, de kilometerheffing zou voor gigantische positieve effecten zorgen, maar deze Vlaamse regering wil er zelfs nog geen debat voeren. De Vlaamse regering beweegt niet, en dus staan wij allemaal samen stil, letterlijk", hekelt Vanden Berghe.