"Oosterweel is financiële bom"

13 Maart 2025

"De Vlaamse regering stort zich in een financieel avontuur zonder duidelijk plan en dat op kosten van de belastingbetaler. Dit is stilaan bijzonder zorgwekkend."

"Het nieuwe Rekenhofrapport over de voortgang van de Oosterweelwerken is opnieuw vernietigend. Het rapport legt pijnlijk bloot hoe de Vlaamse regering de controle over de financiën van Oosterweel kwijt lijkt te zijn", stelt Groen-parlementslid Bogdan Vanden Berghe scherp vast. De kosten zijn geëxplodeerd naar 10,1 miljard euro met een financieringskost van maar liefst 17 miljard euro door de interesten. Intussen weet de regering voor minstens 2 miljard euro kosten nog niet waar ze de financiering moet halen. De Vlaamse schuldgraad stijgt tot ongekende hoogtes, en de regering hoopt het gat te dichten met overschatte tolinkomsten en onderschatte kosten. "De Vlaamse regering stort zich in een financieel avontuur zonder duidelijk plan en dat op kosten van de belastingbetaler. Dit is stilaan bijzonder zorgwekkend."

De financiering van Oosterweel is een roekeloos avontuur volgens Vanden Berghe. Een stuk van het bedrag wordt voorzien door investeringen van de overheid, terwijl een ander deel gefinancierd zou moeten worden met de inkomsten van tol. "Er wordt voortdurend gesleuteld aan het financieringsmodel. De tolinkomsten verhogen en uitpersen, uitgaan van meer auto's die gebruik maken van de wegen, de kosten van de onderhoudswerken op papier lager inschalen, ... En dan nog komt de regering budget te kort om financiering te voorzien voor alle projecten. Het is duidelijk: het geld voor alle voorziene projecten van het toekomstverbond is er niet en de regering heeft geen flauw idee waar ze het moet halen", stelt Vanden Berghe bezorgd vast.

Niet alleen Oosterweel zelf blijkt uit te draaien op een financiële onzekerheid. Vanden Berghe: "Flankerende, cruciale leefbaarheidsprojecten om de gezondheid en de leefbaarheid van mensen in de omgeving van Oosterweel te beschermen, zijn ondermaats gefinancierd, blijkt uit het rapport. Ook daar heeft de regering geen idee waar het geld te halen. Hetzelfde geldt voor de nieuwe tramlijnen en het Haventracé."

Vanden Berghe eist een transparant financieel plan waarin alle kosten, inclusief leefbaarheid en alternatieven voor de wagen, realistisch worden gebudgetteerd. “De Vlaamse regering moet stoppen met luchtkastelen bouwen en de realiteit onder ogen zien: dit project is financieel ontspoord. We hebben nood aan een échte toekomstvisie, niet aan nog meer schulden.”